Regnskabsordbog fra e-conomic

Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber

Værdiansættelsesmetode – hvad er værdiansættelsesmetode?

Værdiansættelsesmetode er en måde, hvorpå værdien af en virksomhed fastsættes. Der findes to slags metoder - den kvantitative og den kvalitative

e-conomic er et komplet bogføringsprogram til alle slags virksomheder. Prøv e-conomic gratis og uforpligtende i 14 dage og få adgang til hele programmet med det samme.

Værdiansættelsesmetode er meget relevant, når du enten skal købe eller sælge en virksomhed. Virksomheden skal nemlig værdiansættes således, at der findes en ”fair markedspris”.

To overordnede værdiansættelsesmetoder

Der findes to overordnede værdiansættelsesmetoder. De to metoder er:

De kvalitative metoder bruges typisk til intern rangering af virksomhedens rettigheder. De kan eksempelvis være behjælpelige, når du ønsker at klarlægge virksomhedens vigtigste rettigheder, eller når der skal ryddes op i porteføljen.

De kvantitative metoder vurderer virksomhedens rettigheder i kroner og ører. Ved brug af kvantitative metoder findes altså den reelle markedspris.

Værdiansættelses ved salg af rettigheder

Når man skal fastsætte sin salgspris, tager man normalt begge former for værdiansættelsesmetoder i brug. Den kvalitative værdiansættelse giver dig nemlig et argument for at hæve eller sænke pris på en rettighed, i det den beskriver vigtigheden af rettigheder for virksomheden.

Værdiansættelse ved overdragelser

Det kan være relevant at benytte værdiansættelse af din virksomheds rettigheder i flere tilfælde. Et eksempel på dette er ved koncerninterne overdragelser. Ved sådanne overdragelser kan der opstå et behov for at kunne give dokumentation for, at overdragelsen er sket på markedsvilkår.


Har du brug for et regnskabsprogram?

Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.

Prøv gratis