Regnskabsordbog fra e-conomic
Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber
Underskud – hvad er et underskud?
Et underskud i virksomheden betyder, at omkostningerne overstiger indtægterne.
e-conomic er et komplet regnskabsprogram til alle slags virksomheder. Prøv e-conomic regnskabsprogram gratis i 14 dage og få adgang til hele regnskabsprogrammet med det samme.
Et underskud kan forklares ganske kort. Når de samlede omkostninger der kan være forbundet med at drive virksomhed bliver højere end de indtægter, man får ind ved salg af varer og tjenesteydelser, så vil virksomheden opleve et underskud.
Underskud er normalt i opstartsfasen
For små- og mellemstore virksomheder vil et underskud ikke nødvendigvis betyde, at virksomheden som konsekvens er nødt til at dreje nøglen om og lukke. Underskud er en naturlig del af det at starte en virksomhed. Også i virksomhedens første par år vil man ofte ende ud med et samlet underskud.
Hvordan registreres underskud i regnskabet?
Et eventuelt underskud i et anpartsselskab (ApS) eller aktieselskab (A/S) skal overføres til egenkapitalen. Det betyder, at den samlede egenkapital bliver mindre.
Et underskud i et aktieselskab eller et anpartsselskab kan modregnes følgende års overskud. Der findes ingen tidsbegrænsning for, hvor langt tilbage et underskud må stamme fra, for at det må trækkes fra følgende års overskud.
For et interessentskab (I/S) og en enkeltmandsvirksomhed betyder et underskud, at man får et fradrag i sin øvrige personlige indkomst, hvilket betyder at man skal betale mindre i skat.
Derfor vælger nogen at starte som I/S eller enkeltmandsvirksomhed for senere at ændre selskabsform til ApS eller A/S. Risikoen ligger dog i, at man ved konkurs med enkeltmandsvirksomhed eller I/S hæfter personligt for det samlede tab.
Hvad der er bedst for dig afhænger dog af din specifikke situation. Hvis du vil have hjælp til at vurdere, hvordan du bedst håndterer et eventuelt underskud, bør du kontakte en revisor eller bogholder.
Har du brug for et regnskabsprogram?
Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.