Regnskabsordbog fra e-conomic

Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber

Udgift – hvad er en udgift?

Når du eller din virksomhed anskaffer sig et aktiv, så bliver betalingen kaldt en udgift. Udgifter er typisk køb af kortere varighed

I e-conomic kan du holde udgifter og indtægter adskilt i diverse afdelinger. Læs i vores e-copedia, hvordan du fordeler indtægter og udgifter.

Når du afholder en udgift, så skal du altid bogføre udgiften i dit regnskab på samme måde som en indtægt. Forskellen på en udgift og en omkostning er typisk, at en udgift har et kortere tidsperspektiv, mens en omkostning er en investering i et aktiv af længere varighed.

Forskellige typer udgifter

Der er rigtig mange slags udgifter, og det kan faktisk være vanskeligt at adskille fra omkostninger. Nogle af de typiske udgifter er betaling af leverandører for en vare, lønning af medarbejdere eller husleje for lokaler.

Udgifter bliver bogført på mange forskellige måder. I e-conomic regnskabsprogram bliver bogføringen gjort enklere. Hvis du samtidig kan få regnskabshjælp af en revisor, så går bogføringen simpelt og godt. Du kan finde en revisor nær dig på e-conomic regnskabsprograms revisorliste.

Periodisering af udgifter

Du kan periodisere dine udgifter, hvilket vil sige, at du fordeler din udgift over en periode. Hvis du modtager en faktura på elforbrug for 1. kvartal ultimo marts, så vil man typisk gerne fordele udgiften på den periode, den er afholdt. Ved lave en periodisering kan du dele fakturaen op i regnskabet og bogføre den i tre dele i januar, februar og marts.


Har du brug for et regnskabsprogram?

Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.

Prøv gratis