Regnskabsordbog fra e-conomic

Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber

Socialt regnskab – hvad er et socialt regnskab?

Et socialt regnskab er en opgørelse over en virksomheds initiativer for at forbedre det sociale miljø for deres medarbejdere og det øvrige samfund

e-conomic er et komplet regnskabsprogram til alle slags virksomheder. Prøv e-conomic regnskabsprogram gratis og uforpligtende i 14 dage og få adgang til hele regnskabsprogrammet med det samme.

Et socialt regnskab er resultatet af et års arbejde med social ansvarlighed i en virksomhed eller anden organisation.

Indhold i det sociale regnskab

Sociale regnskaber er ikke lovpligtige, så der findes ingen juridiske krav til indholdet. Der findes dog mange anbefalinger til, hvordan et socialt regnskab kan bygges op. Følgende 7 trin er en måde, hvorpå man kan strukturere et socialt regnskab på:

  • Find ud af, hvorfor man ønsker et socialt regnskab, hvordan det vil styrke virksomheden og hvor mange ressourcer, der skal bruges på det.
  • Vælg et fokus, der giver mening i forhold til det, virksomheden beskæftiger sig med.
  • Fastsat konkrete mål for, hvad man vil opnå med regnskabet, så det er muligt at følge udviklingen.
  • Fastlæg en strategi for, hvilke konkrete initiativer, der skal igangsættes for at nå målene.
  • Tildel opgaver til personer eller afdelinger og find ud af, hvordan det sociale arbejde integreres i hverdagen.
  • Efter endt regnskabsår ser man tilbage på årets resultater og vurderer, om man har nået sine sociale mål for det pågældende år.
  • Sidste trin er rapporteringen af det sociale arbejde, og her skal selve det sociale regnskab skrives.

Fordele ved et socialt regnskab

Et socialt regnskab kan tilføre virksomheden værdi inden for flere områder:

  • Medarbejdere kan opleve bedre arbejdsforhold, hvilket i bedste fald fører til større arbejdsglæde, motivation og produktivitet
  • Et bedre brand gennem social ansvarlighed
  • Arbejdskraft på baggrund af fokus på gode arbejdsforhold 
  • Kunder, der får bedre kendskab og tillid til virksomheden
  • Goodwill fra det omkringliggende samfund, der oplever en virksomhed med fokus på andet end

Andre supplerende regnskaber

Det sociale regnskab er ét ud af flere forskellige supplerende regnskaber, som virksomheder og andre organisationer benytter sig af. Supplerende regnskaber kan eksempelvis være et etisk regnskab, et videnregnskab og et miljøregnskab.


    Har du brug for et regnskabsprogram?

    Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.

    Prøv gratis