Regnskabsordbog fra e-conomic
Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber
SE-nummer - hvad er et SE-nummer?
SE-nummer står for Stamregister over Erhvervsdrivende
e-conomic er et komplet regnskabsprogram til alle slags virksomheder. Prøv e-conomic gratis i 14 dage og få adgang til hele regnskabsprogrammet med det samme.
Et SE-nummer er et ottecifret nummer, der blev indført i foråret 1985 af det daværende Statsskattedirektorat i forbindelse med etableringen af Stamregistret for Erhvervsdrivende.
Nummeret blev anvendt som identifikation af juridiske enheder som for eksempel virksomheder og selvstændige erhvervsdrivende i forbindelse med afregning af kildeskat. Senere hen blev det også brugt til afregningen og registreringen af moms, AM-bidrag og A-skat.
Derudover bruges det af SKAT til regnskabsmæssig opdeling af virksomheden og af Danmarks Statistik ved identifikation af erhvervsdrivende.
I forbindelse med at Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) blev sat i kraft i oktober 1999, blev SE-numre erstattet af CVR-numre.
Hvad er forskellen på et SE-nummer og et CVR-nummer
Et SE-nummer er et undernummer til virksomhedens hovednummer, som er CVR-nummeret. Har man flere virksomheder, får man i dag et SE-nummer til hver virksomhed, som man så knytter til CVR-nummeret. For til et CVR-nummer kan der knyttes mere end ét SE-nummer.
Dette kan være en idé, hvis virksomhederne driver forskelligt erhverv – for eksempel, en blomster butik og en bilforhandler. Hver af virksomhederne får dermed sit eget SE-nummer.
Disse to virksomheder skal hver især udarbejde et regnskab, for der skal laves separate regnskaber for alle SE-numre.
Hvis du ønsker at oprette et forretningssted mere, kan du oprette en ekstra produktionsenhed, der får et såkaldt P-nummer under CVR-nummeret.
Vedligeholdelse af data
Det er virksomheden selv, der har pligt til at vedligeholde og opdatere sine oplysninger, og dette kan gøres på www.virk.dk.
Har du brug for et regnskabsprogram?
Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.