Regnskabsordbog fra e-conomic

Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber

Hvad er omsætningshastighed

e-conomic er et brugervenligt regnskabsprogram, der effektiviserer bogføring for virksomheder. Med automatiserede funktioner, nem fakturering og integrationer sparer du tid og får bedre overblik over din økonomi.

Helt lavpraktisk er din omsætningshastighed et udtryk for, hvor hurtigt du formår at generere omsætning på de varer, du har på lager.
 

Omsætningshastigheden beregnes ved at dividere din omsætning med den gennemsnitlige lagerbeholdning, og jo højere omsætningshastigheden er, jo hurtigere vil din lagerbeholdning tømmes.
 

Lad os tage et eksempel:
 

Du har omsat for 1.500.000 kroner på et år. Du har regnet ud, at der i gennemsnit har været 300.000 kroner i lagerbeholdning igennem året. 
 

1.500.000 kroner/300.000 kroner = 5.
 

Din omsætningshastighed er dermed fem, og det betyder, at du omsætter hele din lagerbeholdning fem gange årligt. Eller med andre ord, at du omsætter 500 procent af din gennemsnitlige lagerbeholdning årligt.


 

Hvorfor er omsætningshastighed et nøgletal?

Omsætningshastigheden fortæller, hvordan din virksomhed håndterer sin lagerbeholdning. Den måler, hvor effektiv din lagerstyring er, og hvor hurtigt du sælger dine varer.
 

Har du en høj omsætningshastighed, er virksomheden med til at skabe en bedre likviditet, da det betyder, at der ikke er bundet mange penge i en lagerbeholdning over længere tid. Det optimerer dit cashflow, at lagerbeholdningen bliver til omsætning, og ikke blot står og samler støv.
 

Ved at måle virksomhedens omsætningshastighed får du svar på:
 

  • Hvor effektiv din lagerstyring er
  • Hvor positivt dit cashflow er
  • Hvorvidt din forsyningskæde skal optimeres
  • Hvad efterspørgslen på dine varer er
  • Hvad din omsætningshastighed er sammenlignet med den gennemsnitlige hastighed i branchen


     

Hvordan kan du forbedre omsætningshastigheden i virksomheden?

Ved at være bevidst om din omsætningshastighed og arbejde strategisk med den, kan du forbedre den og dermed opnå bedre lagerstyring og cashflow.
 

Nedenfor kommer vi med fire tips, der i samspil kan være med til at forbedre din omsætningshastighed.
 

1. Optimering af lagerbeholdning

Optimering af din virksomheds lagerbeholdning er afgørende for at sikre en god likviditet. Når du har for mange penge bundet i varer, misser du chancen for, at pengene kunne være brugt anderledes og øger samtidig chancen for, at lageret bliver forældet.
 

Det er særligt vigtigt, hvis du arbejder i en branche, der er omskiftelig eller med varer, der har en kort holdbarhed. Sørg derfor for at reducere lagerbeholdningen til det, du har brug for.
 

Du kan også optimere lagerbeholdningen ved at identificere de varer, som bliver solgt hurtigst og hyppigst. Ved at sørge for, at disse varer er nemme at få på lager og fylde op, sikrer du et bedre rotationsflow, der optimerer omsætningshastigheden.
 

Slutteligt kan lagerbeholdningen optimeres ved at få et automatisk system, så du kan få data i realtid omkring lagerbeholdningen. Det er samtidig også med til at minimere de menneskelige fejl, der kan forekomme.
 

Opsummering:
 

  • Reducer lagerets værdi og antallet af varer
  • Identificer varer, der sælges ofte og sørg for, de er nemme at få på lager
  • Få et automatiseret lagersystem
     

2. Forbedret salg og marketing

Ved at markedsføre dine produkter effektivt kan du forbedre efterspørgslen og dermed sælge din lagerbeholdning hurtigere, hvilket øger omsætningshastigheden.
 

Det kan være målrettet annoncering, kampagner eller tilbud.
 

Du kan også give eksisterende kunder rabat, så du øger chancen for, at de kommer tilbage og er med til at tømme ud i lageret.
 

Endelig kan du optimere på leveringen og kundeoplevelsen ved at give gratis og hurtig fragt, så dine kunder får lyst til at vende tilbage.
 

Opsummering:
 

  • Optimer og forbedr annoncering
  • Opret kundeloyalitetsprogrammer
  • Sikr effektiv og billig fragt
     

3. Indkøbseffektivitet

Med udgangspunkt i indkøbsdata, historik og prognoser kan du optimere din virksomheds indkøb ved ikke at købe mere ind, end der er behov for. Data kan også vise, hvornår der er brug for, at varelageret er størst. Det kan fx være op til jul.
 

Det er herudover vigtigt, at lager- og salgsafdelinger har et tæt samarbejde, så et overskudslager så vidt muligt undgås. Et overskudslager skaber en dårligere likviditet med mange penge bundet i varer, som er svære at sælge.
 

Du kan også reducere behovet for et stort lager ved at have fleksible og pålidelige leverandører samt korte leveringstider.
 

Opsummering:
 

  • Brug data til at effektivisere indkøb
  • Samarbejd på tværs af afdelinger for at undgå overskudslager
  • Anvend hurtige og fleksible leverandører
     

4. Produktudvalg

Produkterne på dit lager har stor indflydelse på omsætningshastigheden. Over tid vil du kunne se, hvilke produkter der sælger godt. Det kan være en strategi at prioritere et stort parti af varer, der sælges hurtigt.
 

Omvendt kan du nedskalere mængden af varer, som sælges langsomt eller måske endda slet ikke sælges.
 

Overvejer du at få nye og uprøvede produkter på lager, kan virksomheden lave en markedsanalyse for at finde ud af, hvad kunderne efterspørger. Ved at styrke kendskabet til kundebehovet øger I også chancen for at få varer, som bidrager positivt til omsætningshastigheden.
 

Opsummering:
 

  • Prioriter varer, der sælges hurtigt og i store mængder.
  • Nedprioriter varer, der sælges langsomt eller slet ikke sælges.
  • Lav en markedsanalyse og øg kendskabet til kundernes behov, hvis der skal nye produkter på lager.
     

Hvad er den gennemsnitlige omsætningshastighed for forskellige brancher?

Brancherne har forskellige omsætningshastigheder, fordi produkterne har forskellige levetider og holdbarheder.
 

Her er en oversigt over, hvordan omsætningshastigheden typisk er i fire af de største brancher.
 

1. Detailbranchen

Her er omsætningshastigheden ofte meget høj, især inden for daglig- og forbrugsvarer, som regel har en meget kort levetid og derfor ofte skal købes på ny. Tænk på fødevarer, rengøringsartikler, elektronik og tøj.
 

2. Produktionsbranchen

Her kan omsætningshastigheden variere efter strategi. Bruger virksomheden just-in-time-strategien, vil omsætningshastigheden være højere, fordi der kun produceres og skaffes varer, når der er efterspørgsel.
 

Omvendt vil omsætningshastigheden være langsommere, hvis virksomheden har en lagerbaseret-strategi, hvor målet er at ramme efterspørgslen.
 

3. Engrosbranchen

Her er omsætningshastigheden langsommere end i detailhandlen, fordi engrosvirksomheder ofte har store lagerbeholdninger og laver større salg.
 

4. Servicebranchen

Omsætningshastigheden er ikke målbar for servicevirksomheder, der ikke har fysiske varer. Det kan være konsulent- eller softwarefirmaer. For hoteller, restauranter og lignende, der har et fysisk produkt, vil omsætningshastigheden variere alt produktets formål.


 

Hvordan påvirker omsætningshastigheden virksomhedens likviditet?

En høj omsætningshastighed vil resultere i en høj likviditet, da der ikke er unødigt mange penge bundet i lagervarer. Det betyder, at pengene kan bruges på noget andet og frigøres som omsætning.
 

Omvendt vil en lav omsætningshastighed potentielt kunne skabe likviditetsproblemer, da omsætningen ville være langsom, og der vil være mange penge bundet i varer, som viser sig svære at sælge.
 

Omsætningshastigheden er forskellig alt efter, hvilken branche din virksomhed opererer inden for. Men det er værd at stræbe efter en så høj omsætningshastighed som muligt.


Har du brug for et regnskabsprogram?

Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.

Prøv gratis