Regnskabsordbog fra e-conomic
Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber
Mellemregningskonto – hvad er en mellemregningskonto?
Mellemregningskontoen bruges, hvis man privat har lagt ud for noget der vedrører virksomheden
Du kan oprette en mellemregningskonto i e-conomic bogføringsprogram. Du kan her i vores e-copedia læse om hvordan du opretter en konto.
En mellemregningskonto bruges i forbindelse med bogføringen. Så hvis man privat har lagt ud for noget, hæver eller indskyder penge i virksomheden, skal dette via mellemregningskontoen.
Mellemregningskontoen er en balancekonto, som er placeret nede ved gælden og egenkapitalen. I e-conomics standardkontoplan er der allerede oprettet en sådan konto.
Hvordan fungerer en mellemregningskonto
Når man har lagt ud for noget der vedrører virksomheden, skal dette som sagt registreres på mellemregningen. Hvis eksempelvis virksomheden har modtaget en telefonregning, som man vælger at betale fra sin private bank i stedet for med virksomhedens, så er det mellemregningskontoen, man vælger som modkontoen.
Beløbet vil derfor blive debiteret på kontoen for telefon og krediteret på mellemregningskontoen.
Står mellemregningskontoen med et negativt tal, skylder virksomheden dig penge. Og omvendt, står den med positivt beløb, skylder du virksomheden penge. På den måde har du hele tiden overblikket over, om du selv skylder noget eller om virksomheder skylder dig noget.
For yderligere informationer om mellemregningskonto, anbefaler vi du tager kontakt til en revisor, så du får den helt rigtige til din virksomhed.
Har du brug for et regnskabsprogram?
Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.