Regnskabsordbog fra e-conomic
Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber
Brand – hvad er et brand?
Et brand er en følelsesmæssig merværdi, der differentierer ét produkt fra konkurrentens. Brandet er typisk bygget op om virksomhedens værdier og historie
e-conomic er et skandinavisk brand med fokus på transparens, respekt og professionalisme. Se, om dine værdier passer med vores kerneværdier, og prøv hele e-conomic regnskabsprogram gratis i 14 dage.
Et brand er en interessant størrelse, der tilfører en merværdi til en virksomhed og dens produkter. Brandet skal medvirke til et godt omdømme for produktet, ydelsen eller selve virksomheden.
Dermed kan varer sælges til en højere pris, hvis de repræsenterer værdier, som forbrugeren kan identificere sig med. Samtidig bliver det lettere for forbrugeren at styre efter de varer, der har et brand, som forbrugeren kan afspejle egen personlighed i.
Det gode omdømme opbygger dit brand
En virksomhed med et godt omdømme vil i teorien have større succes med at tiltrække kunder, investorer og arbejdskraft. Derfor er branding et vigtigt værktøj i forbindelse med markedsføring af virksomheders produkter.
Økologisk kød og æg
Som virksomhed ønsker man at bygge en historie op omkring sit brand. Et eksempel på historiefortælling er økologisk kød eller økologiske æg. Her køber forbrugeren ikke bare kød og æg; forbrugeren køber fortællingen om sunde og glade dyr, der lever under nogle forhold, som forbrugeren finder i orden.
På den måde vil en politisk bevidst forbruger formodentlig have større tendens til at styre efter økologiske æg end buræg.
Brændemærkning
Ordet branding stammer fra det amerikanske ”at brændemærke”. Her handler det om at brændemærke sine kvæg, for at man kan kende sine egne kvæg fra naboens. På samme måde gælder moderne branding om, at forbrugeren kan identificere et bestemt produkt blandt alle udbudte produkter.
Verdens største brands
En brandværdi kan omregnes til kroner og ører, og derfor følger der en betydelig økonomisk gevinst med ved at opbygge et verdenskendt varemærke. Værdien af verdens 5 største og mest værdifulde brands kan ses nedenfor (tal fra 2016):
Apple | 1.166 mia. kr.
Google | 897 mia. kr.
Microsoft | 507 mia. kr.
CocaCola | 442 mia. kr.
Amazon | 410 mia kr.
LEGO har en brandværdi på 44,5 mia kr. og er den virksomhed i Danmark, som har den største brandværdi.
Har du brug for et regnskabsprogram?
Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.