Regnskabsordbog fra e-conomic
Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber
Bogføring - hvad er bogføring?
Bogføring er det at føre regnskab
e-conomic er et komplet regnskabsprogram og bogføringsprogram til alle slags virksomheder, der indeholder alt, du skal bruge til virksomhedens bogføring. Prøv e-conomic bogføringsprogram gratis i 14 dage og få adgang til hele programmet med det samme.
Ordet bogføring stammer fra tiden før it- og økonomisystemer, hvor man førte regnskab i en hovedbog. Her kunne man altid slå op for at få et overblik over virksomhedens balance eller resultat.
Bogføring i dag
I dag bogfører folk i et bogføringsprogram også kaldet regnskabsprogram, hvor de kan udskrive en rapport over resultatet, balancen og meget mere. Hvis din virksomhed har få posteringer, kan du også bogføre i eksempelvis Excel.
Krav til bogføringsprogram
Der er en række krav, som et bogføringsprogram skal leve op til, før det kan blive godkendt til bogføring. De tre grundlæggende krav, som bogføringsloven stiller til et standard bogføringssprogram er følgende:
- Programmet skal understøtte løbende registrering og sikker opbevaring af dine posteringer og bilag i mindst fem år
- Programmet skal opfylde anerkendte standarder inden for it-sikkerhed, og sikre automatisk sikkerhedskopiering af posteringer og bilag
- Programmet skal lette den administrative arbejdsbyrde gennem automatisering - bl.a. ved at understøtte fremsendelse og modtagelse af e-fakturaer og give brugeren mulighed for, at der kan konteres i overensstemmelse med en offentlig standard kontoplan.
I e-conomic lever vi op til alle krav i bogføringsloven - og vi er på Erhvervsstyrelsens liste over godkendte bogføringssystemer. Læs mere om bogføringsloven.
Hvorfor bogføre?
At bogføre er i realiteten at holde styr på, hvor meget du har til gode, hvor meget du skylder og hvad din virksomheds værdi er (varelager, inventar m.m.).
Det er vigtigt, at bogføringen er i orden, da den er dokumentation på virksomhedens aktiviteter. Hvis der er stor uorden i bogføringen, og den slet ikke er retvisende, så kan revisoren vælge at skrive det som en supplerende oplysning eller et forbehold i årsregnskabet, hvilket eksempelvis kan påvirke banken til ikke at låne dig penge.
Debit og kredit
Når du bogfører i praksis, anvender du debet og kredit. Denne metode kaldes dobbelt bogholderi, og betyder, at der for hver post, du laver, er en modpost. På denne måde er du hele tiden sikker på, at der er balance i dit regnskab.
Eksempler på bogføring
Hvordan du i praksis vil føre dit bogholderi, er helt op til dig som virksomhedsejer. Her har vi blot lavet nogle eksempler på, hvordan du kan gøre det.
Eksempler:
- Når du sender en faktura til en kunde, debiterer du kunden og krediterer på omsætningskontoen. Når kunden så betaler, krediterer du kundens konto og debiterer banken – så bliver resultatet på kundens konto nul, og beløbet står nu registreret under omsætningskontoen og banken.
- Det samme gælder for kreditorfakturaer. Her krediterer du den pågældende kreditor og debiterer på den konto i resultatopgørelsen, som hører til den ydelse/vare du har købt. Når kreditorfakturaen er betalt, debiterer du beløbet på kreditoren og krediterer i banken.
- Du kan også have posteringer, som ikke kræver så meget bogføringsmæssigt, eksempelvis hvis du har købt is til dit personale og derfor har udlæg på dette. Dette debiteres på kontoen for personaleomkostninger og krediteres i banken.
Hvis du har brug for et udvidet regnskabskursus, har du mulighed for at tilemelde dig via Visma Academy.
Brug for en revisor?
Hvis du har behov for en revisor til at hjælpe dig med udarbejde regnskaber, budgetter m.m., kan du finde en i e-conomics revisorliste.
Har du brug for et regnskabsprogram?
Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.