Regnskabsordbog fra e-conomic
Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber
Afdeling - hvad er en afdeling?
En afdeling er en organisatorisk del af en virksomhed
Uanset hvilken afdeling, du sidder i kan det være en stor fordel at kende de grundlæggende funktioner i e-conomic regnskabsprogram. Vil du have hjælp til noget, er det bare at kontakte vores Support.
Afdeling er et vidt begreb, da det kan dække over flere forskellige ting. For eksempel kan en virksomhed have forskellige afdelinger inden for salg, indkøb, økonomi, teknik, mv. En afdeling kan eksempelvis også være et udtryk for et bestemt boligområde i et lejeboligselskab.
I et økonomisk perspektiv, kan det være interessant at se, hvilke indtægter og udgifter de forskellige afdelinger har.
Opgørelse over indtægter
For at kunne opgøre indtægterne i en afdeling er det vigtigt, at den pågældende afdeling bliver sat på de rigtige salg, der hører til afdelingen.
I e-conomic har du mulighed for at tilvælge vores tillægsmodul Dimension (afdeling/kvantum). Dette tillægsmodul deler indtægterne ud på de afdelinger, som du tilknytter indtægterne.
Afdelinger for salg er optimale at bruge, hvis en virksomhed kører med forskellige salgsafdelinger.
Opgørelse over udgifter
Det kan også være interessant at se på udgiftssiden af en afdeling, for at se om afdelingen er effektiv og udnytter sine resurser optimalt.
Det kan du også gøre i e-conomic med tillægsmodulet Dimension (afdeling/kvantum). Her bliver de afdelinger som du opretter tilknyttet på omkostnings posteringerne.
Hvorfor bruge afdelinger?
Afdelinger er smarte at bruge, hvis din virksomhed er af en vis størrelse. Afdelinger kan skabe bedre overblik, og så du kan se, hvor der eventuelt er behov for mere fokus.
I mindre virksomheder er der ofte ingen grund til at bruge afdelinger – men det er en individuel vurdering.
Hvis du er e-conomic kunde, der gerne vil lære mere om Dimension (afdeling/kvantum), kan du besøge vores onlinehjælp: Lær mere om Dimension.
Har du brug for et regnskabsprogram?
Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.