Leverandørstyring i e-conomic
Er det noget for dig?
Samarbejder din virksomhed med leverandører i ind- eller udland, foreslår vi, at du bruger leverandørstyring til bogføring og betaling af regningerne. Det er der nemlig flere fordele ved.
Hvem er det for?
Leverandørstyring er for dig, der…
Fordelene
5 gode grunde til at bruge leverandørstyring
Med leverandørstyring bogfører du omkostninger til fx varer, materialer og ydelser som leverandørfakturaer på de enkelte leverandører i regnskabet i stedet for at bogføre dem som finansbilag.
Overblik
1. Du får et bedre overblik
Når du arbejder med leverandørfakturaer, bogfører du regningen, før du betaler den – og bogfører siden betalingen. Det giver dig et bedre og mere detaljeret billede af virksomhedens økonomi og likviditet både her-og-nu og på sigt, og du kan trække rapporter på dine leverandører og se:
- Hvor meget du handler for
- Hvem du handler mest med
- Hvornår regningerne skal betales
Et godt økonomisk overblik giver dig et bedre grundlag for at tage beslutninger om fx investeringer eller ansættelser, når din virksomhed skal vokse. Samtidig kan du styrke relationen til de enkelte leverandører, når du har godt styr på handlen med dem.
Relationer
2. Du kan lettere forhandle
Leverandørstyring giver dig overblik over handlen med de forskellige leverandører og dine transaktioner med dem. Samtidig kan du let følge med i, hvilke regninger, der står til betaling – og du kan faktisk også ordne betalingen automatisk og direkte i e-conomic med Smart Pay. Så er du sikker på at få betalt til tiden.
Både overblik og rettidig betaling giver dig et godt udgangspunkt for at forhandle om priser, rabatter, kredittid og betalingsbetingelser med de leverandører, du arbejder fast sammen med.
Detaljer
3. Dit regnskab har flere detaljer
Når du opretter dine leverandører i e-conomic og bogfører omkostninger med leverandørstyring, får du mere data fra dine bilag, leverandørfakturaerne, ind i regnskabet. Det giver en mere detaljeret registrering af din leverandørtransaktioner og øger nøjagtigheden af dit regnskab – og hjælper dig (og din revisor) med at rapportere korrekt til Skat og andre myndigheder.
Data på dine leverandører og handlen med dem betyder også, at du kan trække rapporter på dine leverandører.
Automatisering
4. Du får mindre manuelt arbejde
Når du én gang har oprettet en leverandør, kræver det mindre tastearbejde at bogføre regningerne.
Du kan fx sætte din leverandørstyring op, så regningerne fra en bestemt leverandør bogføres ens hver gang. Betalingen kan du også spare tid og arbejde på. Enten ved at betale flere regninger på én gang, hvis de skal indbetales på samme kontonummer, eller ved at bruge Smart Pay.
Har du Smart-pakken kan du virkelig effektivisere din leverandørstyring og automatisere meget af bogføringen.
Detaljer
5. Din momsrapportering bliver nemmere
Har du udenlandske leverandører, bliver din momsregistrering nemmere med leverandørstyring. Når du bogfører en leverandørfaktura for et køb af varer eller ydelser i udlandet, bliver salget også bogført under Rubrik A, så du får den samlede saldo for dine køb i udlandet – og en korrekt momsopgørelse.
Både leverandørfakturaer og finansbilag bliver registreret under købsmoms, men kun leverandørfakturaer bliver bogført under Rubrik A (når du har valgt den korrekte momszone på din leverandør).
Sådan fungerer det
Sådan fungerer Leverandørstyring
Med leverandørstyring er dine leverandører oprettet i regnskabet. Når du modtager en regning for fx varer, materialer eller ydelser, bogfører du den på den enkelte leverandør som en leverandørfaktura.
Når du opretter dine leverandører, definerer du bl.a. udgiftskonto, momszone, betalingsoplysninger og -betingelser. Når leverandøren ligger i systemet, bliver det lettere at håndtere regningerne – og du kan trække rapporter og få overblik over din handel med den enkelte leverandør.
Når regningen lander i e-conomic, bogfører du omkostningen, inden du betaler fakturaen. Og når du betaler den, bogfører du en leverandørbetaling. Det giver et mere detaljeret regnskab, end hvis du bogfører regningen som et finansbilag – og sikrer dig et godt overblik over økonomien og din likviditet. Leverandørstyring kaldes også kreditorstyring.
Kom i gang
Kom godt i gang med leverandørstyring
Det optimale flow
Gør det hele endnu smartere
Har du Smart-pakken i e-conomic, kan du gøre håndteringen af leverandørfakturaer endnu lettere.
Inboxen aflæser selv informationerne på fakturaen, og du kan med Workflows opsætte regler for, hvor fakturaen skal lande i e-conomic –det kan fx være direkte i kassekladden.
Workflows giver dig også mulighed for at definere, hvordan fakturaer fra bestemte leverandører eller inden for visse beløbsgrænser skal behandles. Det kan fx være, at fakturaer fra en specifik leverandør altid skal godkendes af den samme person.
Med Smart Pay kan du samle bogføring og betaling i e-conomic, så du bare skal godkende eller afvise betalingen i e-conomic eller i e-conomic appen. Betalingsposteringen oprettes så automatisk i e-conomic.
Når du bruger leverandørstyring, kan du for alvor sætte fart på regnskabet ved at bruge det, vi kalder ’det optimale flow’.