Leverandørstyring i e-conomic

Er det noget for dig?

Samarbejder din virksomhed med leverandører i ind- eller udland, foreslår vi, at du bruger leverandørstyring til bogføring og betaling af regningerne. Det er der nemlig flere fordele ved.

Sådan fungerer det Kom godt i gang

En mand står foran en computer med en udsigt bag sig, hvor man kan se kraner og bygninger
 

Hvem er det for?

Leverandørstyring er for dig, der…


 

En illustration af et papir

Modtager mange leverandørfakturaer

Handler med faste leverandører

En illustration af en globus

Bruger udenlandske leverandører

 

Fordelene

5 gode grunde til at bruge leverandørstyring

Med leverandørstyring bogfører du omkostninger til fx varer, materialer og ydelser som leverandørfakturaer på de enkelte leverandører i regnskabet i stedet for at bogføre dem som finansbilag.

 

Et screenshot af et overblik

Overblik

1. Du får et bedre overblik

Når du arbejder med leverandørfakturaer, bogfører du regningen, før du betaler den – og bogfører siden betalingen. Det giver dig et bedre og mere detaljeret billede af virksomhedens økonomi og likviditet både her-og-nu og på sigt, og du kan trække rapporter på dine leverandører og se:

  • Hvor meget du handler for
  • Hvem du handler mest med
  • Hvornår regningerne skal betales

Et godt økonomisk overblik giver dig et bedre grundlag for at tage beslutninger om fx investeringer eller ansættelser, når din virksomhed skal vokse. Samtidig kan du styrke relationen til de enkelte leverandører, når du har godt styr på handlen med dem.

 

Relationer

2. Du kan lettere forhandle

Leverandørstyring giver dig overblik over handlen med de forskellige leverandører og dine transaktioner med dem. Samtidig kan du let følge med i, hvilke regninger, der står til betaling – og du kan faktisk også ordne betalingen automatisk og direkte i e-conomic med Smart Pay. Så er du sikker på at få betalt til tiden.
 

Både overblik og rettidig betaling giver dig et godt udgangspunkt for at forhandle om priser, rabatter, kredittid og betalingsbetingelser med de leverandører, du arbejder fast sammen med.

To mennesker sidder og snakker sammen, mens den ene smiler
 
To mennesker står med sikkerhedshjelme på en byggeplads

Detaljer

3. Dit regnskab har flere detaljer

Når du opretter dine leverandører i e-conomic og bogfører omkostninger med leverandørstyring, får du mere data fra dine bilag, leverandørfakturaerne, ind i regnskabet. Det giver en mere detaljeret registrering af din leverandørtransaktioner og øger nøjagtigheden af dit regnskab – og hjælper dig (og din revisor) med at rapportere korrekt til Skat og andre myndigheder.
 

Data på dine leverandører og handlen med dem betyder også, at du kan trække rapporter på dine leverandører.

 

Automatisering

4. Du får mindre manuelt arbejde

Når du én gang har oprettet en leverandør, kræver det mindre tastearbejde at bogføre regningerne.

 

Du kan fx sætte din leverandørstyring op, så regningerne fra en bestemt leverandør bogføres ens hver gang. Betalingen kan du også spare tid og arbejde på. Enten ved at betale flere regninger på én gang, hvis de skal indbetales på samme kontonummer, eller ved at bruge Smart Pay.

 

Har du Smart-pakken kan du virkelig effektivisere din leverandørstyring og automatisere meget af bogføringen.

En kvinde står ved sit skrivebord og kigger ind i en computer
 
Et screenshot af e-conomic

Detaljer

5. Din momsrapportering bliver nemmere

Har du udenlandske leverandører, bliver din momsregistrering nemmere med leverandørstyring. Når du bogfører en leverandørfaktura for et køb af varer eller ydelser i udlandet, bliver salget også bogført under Rubrik A, så du får den samlede saldo for dine køb i udlandet – og en korrekt momsopgørelse.
 

Både leverandørfakturaer og finansbilag bliver registreret under købsmoms, men kun leverandørfakturaer bliver bogført under Rubrik A (når du har valgt den korrekte momszone på din leverandør).

 

Sådan fungerer det

Sådan fungerer Leverandørstyring

Med leverandørstyring er dine leverandører oprettet i regnskabet. Når du modtager en regning for fx varer, materialer eller ydelser, bogfører du den på den enkelte leverandør som en leverandørfaktura.
 

Når du opretter dine leverandører, definerer du bl.a. udgiftskonto, momszone, betalingsoplysninger og -betingelser. Når leverandøren ligger i systemet, bliver det lettere at håndtere regningerne – og du kan trække rapporter og få overblik over din handel med den enkelte leverandør.
 

Når regningen lander i e-conomic, bogfører du omkostningen, inden du betaler fakturaen. Og når du betaler den, bogfører du en leverandørbetaling. Det giver et mere detaljeret regnskab, end hvis du bogfører regningen som et finansbilag – og sikrer dig et godt overblik over økonomien og din likviditet. Leverandørstyring kaldes også kreditorstyring.

 

Kom i gang

Kom godt i gang med leverandørstyring


 

En illustration af en lastbil og et plus-tegn

Opret leverandører

Tag det første skridt mod leverandørstyring og registrér oplysninger for den enkelte leverandør. Du kan blandt
andet udfylde oplysninger som
momszone, betalingsbetingelser
og udgiftskonto.
 

Se guide

En illustration af et papir og en pil

Modtag leverandørfaktura

Når du modtager en faktura fra din leverandør, skal du oprette den som en leverandørfaktura og evt. tilføje betalingstype.

Modtager du fakturaen via EAN- eller CVR-nummer, lander den direkte i din Inbox i e-conomic.

Se guide

En illustration af et papir og et betalingskort

Betal leverandørfaktura

Du kan eksportere betalinger til din bank og samtidig oprette en leverandørbetaling. Eller du kan med Smart Pay sætte leverandørfakturaerne til betaling og få dem gjort automatisk klar til bogføring – helt uden at logge ind i netbanken

Se guide

En illustration af en graf

Træk rapporter

Når du bruger leverandørstyring,
kan du trække forskellige rapporter som eksempelvis omsætningsstatistik og kreditorsaldoliste. Derigennem kan du få bedre overblik over og indsigt i din virksomheds økonomi.

Få et gratis kursus

 

Det optimale flow

Gør det hele endnu smartere

Har du Smart-pakken i e-conomic, kan du gøre håndteringen af leverandørfakturaer endnu lettere.

Inboxen aflæser selv informationerne på fakturaen, og du kan med Workflows opsætte regler for, hvor fakturaen skal lande i e-conomic –det kan fx være direkte i kassekladden.
 
Workflows giver dig også mulighed for at definere, hvordan fakturaer fra bestemte leverandører eller inden for visse beløbsgrænser skal behandles. Det kan fx være, at fakturaer fra en specifik leverandør altid skal godkendes af den samme person.
 
Med Smart Pay kan du samle bogføring og betaling i e-conomic, så du bare skal godkende eller afvise betalingen i e-conomic eller i e-conomic appen. Betalingsposteringen oprettes så automatisk i e-conomic.
 
Når du bruger leverandørstyring, kan du for alvor sætte fart på regnskabet ved at bruge det, vi kalder ’det optimale flow’.

Se det optimale flow

En kvinde sidder ved sit skrivebord foran en computer og smiler

Bliv kontaktet

Vil du have hjælp?

Har du spørgsmål om leverandørstyring, er vi klar til at svare – eller hjælpe dig med at komme godt i gang.

Skriv dit navn her
Skriv dit nummer her

Når du indtaster dine oplysninger i felterne ovenfor, behandler Visma e-conomic dine personoplysninger i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

E-mail er påkrævet

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Success Icon

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

Beklager, der er sket en fejl. Prøv venligst igen.

Woman using smartphone