Leverandørstyring i e-conomic

Samarbejder 
du med leverandører?

Har din virksomhed faste leverandører i ind- eller udland, foreslår vi, at du bruger leverandørstyring til bogføring og betaling af regningerne. Det er der nemlig flere fordele ved.

Kom godt i gang

En mand står foran en computer med en udsigt bag sig, hvor man kan se kraner og bygninger
 

Hvad er leverandørstyring

Sådan fungerer leverandørstyring

Leverandørstyring kaldes også kreditorstyring og er især relevant, når du: 

  • Får mange regninger
  • Har faste leverandører
  • Har udenlandske leverandører
     

Dine leverandører ligger i systemet

Dine leverandører er oprettet i regnskabet med bl.a. udgiftskonto, momszone, betalingsoplysninger og -betingelser. Så er det lettere at håndtere regningerne, og du kan få overblik over handlen med den enkelte leverandør.

En illustration af et papir

Du bogfører leverandørfakturaer

Når du modtager en regning for fx varer, materialer eller ydelser, bogfører du den på den enkelte leverandør som en leverandørfaktura.

Du bogfører, før du betaler

Du bogfører omkostningen, når regningen lander i e-conomic. Og når du betaler den, bogfører du en leverandørbetaling. Det giver et mere detaljeret regnskab.

 

Fordelene

4 gode grunde til at bruge leverandørstyring

Der er flere fordele ved at bogføre regningerne fra dine faste leverandører som leverandørfakturaer frem for som finansbilag.

 

Et screenshot af et overblik

Overblik

1. Du får et bedre overblik

Med leverandørstyring får du mere data fra dine bilag, leverandørfakturaerne, ind i regnskabet. Det giver dig et bedre billede af virksomhedens økonomi og likviditet både her-og-nu og på sigt – og et grundlag for at tage beslutninger om fx investeringer eller ansættelser.

Du kan fx trække rapporter på dine leverandører og se, hvor meget du handler for, og hvem du handler mest med. Den detaljerede registrering af din leverandørtransaktioner øger også nøjagtigheden af dit regnskab – og hjælper dig (og din revisor) med at rapportere korrekt til Skat og andre myndigheder.

 

Relationer

2. Du styrker relationen

Leverandørstyring giver dig overblik over transaktionerne med dine leverandører. Samtidig kan du let følge med i, hvilke regninger, der står til betaling – og du kan ordne betalingen automatisk og direkte i e-conomic med Smart Pay, så du er sikker på at få betalt til tiden.

 

Både overblik og rettidig betaling giver dig et godt udgangspunkt for at forhandle om priser, rabatter, kredittid og betalingsbetingelser med de leverandører, du arbejder fast sammen med.

 

Samtidig kan du styrke relationen til de enkelte leverandører, når du har godt styr på handlen med dem.

To mennesker sidder og snakker sammen, mens den ene smiler
 
En kvinde kigger ind i en computerskærm

Automatisering

3. Du får mindre manuelt arbejde

Når du én gang har oprettet en leverandør, kræver det mindre tastearbejde at bogføre regningerne.

 

Du kan fx sætte din leverandørstyring op, så regningerne fra en bestemt leverandør bogføres ens hver gang. Betalingen kan du også spare tid og arbejde på. Enten ved at bruge Smart Pay, så du slet ikke behøver at logge ind i netbanken – eller ved at eksportere en betalingsfil

 

Har du Smart-pakken, bliver leverandørfakturaerne automatisk aflæst, når de lander i Inboxen. 

 

 

Moms

4. Din momsrapportering bliver nemmere

Har du udenlandske leverandører, bliver din momsregistrering nemmere med leverandørstyring. Når du bogfører en leverandørfaktura for et køb af varer eller ydelser i udlandet, bliver salget også bogført under Rubrik A, så du får den samlede saldo for dine køb i udlandet – og en korrekt momsopgørelse.

Både leverandørfakturaer og finansbilag bliver registreret under købsmoms, men kun leverandørfakturaer bliver bogført under Rubrik A (når du har valgt den korrekte momszone på din leverandør).

Et screenshot af e-conomic
 

Guide

Kom godt i gang med leverandørstyring


 

En illustration af en lastbil og et plus-tegn

Opret leverandører

Registrér oplysninger 
for den enkelte leverandør 
– bl.a. momszone, betalingsbetingelser og udgiftskonto.



 

Se guide

En illustration af et papir og en pil

Modtag leverandørfaktura

Når du modtager en faktura fra din leverandør, skal du oprette den som en leverandørfaktura og evt. tilføje betalingstype.

Modtager du fakturaen via EAN- eller CVR-nummer, lander den direkte i din Inbox i e-conomic.

Se guide

En illustration af et papir og et betalingskort

Betal leverandørfaktura

Du kan eksportere betalinger til din bank og samtidig oprette en leverandørbetaling. Eller du kan med Smart Pay sætte leverandørfakturaerne til betaling og få dem gjort automatisk klar til bogføring – helt uden at logge ind i netbanken

 

En illustration af en graf

Træk rapporter

Når du bruger leverandørstyring, kan du trække forskellige rapporter som fx omsætningsstatistik og kreditorsaldoliste og få bedre overblik over og indsigt i virksomhedens økonomi.

 

Få et gratis kursus

kontakt

Vil du have hjælp?

Har du spørgsmål om leverandørstyring, er vi klar til at svare – eller hjælpe dig med at komme godt i gang.

Skriv dit navn her
Skriv dit nummer her

Når du indtaster dine oplysninger i felterne ovenfor, behandler Visma e-conomic dine personoplysninger i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.