Leverandørstyring i e-conomic
Samarbejder
du med leverandører?
Har din virksomhed faste leverandører i ind- eller udland, foreslår vi, at du bruger leverandørstyring til bogføring og betaling af regningerne. Det er der nemlig flere fordele ved.
Hvad er leverandørstyring
Sådan fungerer leverandørstyring
Leverandørstyring kaldes også kreditorstyring og er især relevant, når du:
- Får mange regninger
- Har faste leverandører
- Har udenlandske leverandører
Dine leverandører ligger i systemet
Dine leverandører er oprettet i regnskabet med bl.a. udgiftskonto, momszone, betalingsoplysninger og -betingelser. Så er det lettere at håndtere regningerne, og du kan få overblik over handlen med den enkelte leverandør.
Du bogfører leverandørfakturaer
Når du modtager en regning for fx varer, materialer eller ydelser, bogfører du den på den enkelte leverandør som en leverandørfaktura.
Du bogfører, før du betaler
Du bogfører omkostningen, når regningen lander i e-conomic. Og når du betaler den, bogfører du en leverandørbetaling. Det giver et mere detaljeret regnskab.
Fordelene
4 gode grunde til at bruge leverandørstyring
Der er flere fordele ved at bogføre regningerne fra dine faste leverandører som leverandørfakturaer frem for som finansbilag.
Overblik
1. Du får et bedre overblik
Med leverandørstyring får du mere data fra dine bilag, leverandørfakturaerne, ind i regnskabet. Det giver dig et bedre billede af virksomhedens økonomi og likviditet både her-og-nu og på sigt – og et grundlag for at tage beslutninger om fx investeringer eller ansættelser.
Du kan fx trække rapporter på dine leverandører og se, hvor meget du handler for, og hvem du handler mest med. Den detaljerede registrering af din leverandørtransaktioner øger også nøjagtigheden af dit regnskab – og hjælper dig (og din revisor) med at rapportere korrekt til Skat og andre myndigheder.
Relationer
2. Du styrker relationen
Leverandørstyring giver dig overblik over transaktionerne med dine leverandører. Samtidig kan du let følge med i, hvilke regninger, der står til betaling – og du kan ordne betalingen automatisk og direkte i e-conomic med Smart Pay, så du er sikker på at få betalt til tiden.
Både overblik og rettidig betaling giver dig et godt udgangspunkt for at forhandle om priser, rabatter, kredittid og betalingsbetingelser med de leverandører, du arbejder fast sammen med.
Samtidig kan du styrke relationen til de enkelte leverandører, når du har godt styr på handlen med dem.
Automatisering
3. Du får mindre manuelt arbejde
Når du én gang har oprettet en leverandør, kræver det mindre tastearbejde at bogføre regningerne.
Du kan fx sætte din leverandørstyring op, så regningerne fra en bestemt leverandør bogføres ens hver gang. Betalingen kan du også spare tid og arbejde på. Enten ved at bruge Smart Pay, så du slet ikke behøver at logge ind i netbanken – eller ved at eksportere en betalingsfil.
Har du Smart-pakken, bliver leverandørfakturaerne automatisk aflæst, når de lander i Inboxen.
Moms
4. Din momsrapportering bliver nemmere
Har du udenlandske leverandører, bliver din momsregistrering nemmere med leverandørstyring. Når du bogfører en leverandørfaktura for et køb af varer eller ydelser i udlandet, bliver salget også bogført under Rubrik A, så du får den samlede saldo for dine køb i udlandet – og en korrekt momsopgørelse.
Både leverandørfakturaer og finansbilag bliver registreret under købsmoms, men kun leverandørfakturaer bliver bogført under Rubrik A (når du har valgt den korrekte momszone på din leverandør).
Guide
Kom godt i gang med leverandørstyring