e-copedia

Udlign posteringer på din kunde - eller fortryd en udligning

Vejledning
Følgende guide er en gennemgang af, hvordan du udligner posteringer på dine kunder, samt en guide til, hvordan du kan fortryde en udligning, hvis der er lavet en fejl.

Når du i e-conomic både har bogført en faktura samt en kundeindbetaling, skal disse to poster udlignes.

Dette kan gøre på to forskellige måder: Enten via en automatisk udligning eller en manuel udligning. 

I følgende guide vil begge muligheder blive gennemgået. Samme fremgangsmåde gælder dine leverandører, når du ønsker at udligne en leverandørfaktura med en leverandørbetaling

Med automatisk udligning har du mulighed for at udligne flere åbne kundeposteringer samtidigt.

Alternativt kan du lave en manuel udligning, hvor du selv vælger, hvilke poster der skal udlignes med hinanden. 

Sådan laver du en automatisk udligning

  1. Tryk på "Salg".
  2. Vælg "Kunder" i menuen til venstre.
  3. Tryk på "Mere" og vælg "Automatisk udligning".
  4. Udfyld felterne og tryk på "OK". Nedenfor kan du læse mere om, hvad felterne indebærer.
  5. Her har du en oversigt over alle åbne posteringer på dine kunder. For at at udligne posteringerne på en kunde, vælger du kunden ved at sætte et flueben i boksen i venstre side. Du kan også vælge alle ved at klikke af i boksen i toppen.
  6. Nu er du klar til at udligne posterne via "Udlign valgte". Når dette vælges, udligner e-conomic automatisk alle de poster, der går ud med hinanden.
Tip:
Det er vigtigt at du får udlignet evt. åbne posteringer på dine kunder, inden du f.eks. vil foretage en rykkerkørsel i e-conomic, fordi fakturaer, som ikke er udlignet med indbetalinger, vil stå åbne, og dermed komme med på rykkere, selvom de er blevet betalt.

Valuta

Vælg valuta. Du kan kun udligne posteringer i samme valuta. Hvis du udligner beløb i en fremmed valuta, beregner systemet eventuelle valutakursdifferencer, som også bliver vist.

Du kan kun udligne beløb, der er bogført, i samme valuta - du kan altså ikke udligne på tværs af valutaer.

 

Pr. dato

Her kan du angive en dato, frem til hvilken, du vil udligne.

 

Kun beløb på konti med 0-saldo

Marker dette afkrydsningsfelt for at udligne konti, der er i balance. Her kigges der kun på de kunder, som har en saldo på 0,00 og hvor posteringerne ikke er udlignet. 

 

Kun ens beløb

Marker afkrydsningsfeltet for at udligne posteringer med identiske beløb. Et eksempel på dette er, hvis du har en faktura på 10.000 kr. og en indbetaling på 10.000 kr.

TIP: Udgangspunktet er kolonnen "Restbeløb". Hvis du f.eks. har haft en faktura på 15.000 kr. og allerede har udlignet 5.000 kr., som efterlader et restbeløb på 10.000 kr., vil den også lave en udligning, hvis du får en indbetaling på de resterende 10.000 kr. Således vil det fremgå som om, at du udligner en postering på 15.000 kr. med en postering på 10.000 kr., men det er restbeløbet, der tages i betragtning.

Sådan laver du en manuel udligning

  1. Tryk på "Salg" og vælg "Kunder" i menuen til venstre.
  2. Vælg så igen "Kunder".
  3. Tryk på ikonet "Åbne posteringer" på linjen ud for den kunde, hvor posterne skal udlignes.
  4. Du vil nu få et pop op vindue, hvor du nu kan vælge de posteringer, du vil have udlignet med hinanden.
  5. Du kan vælge enkelte posteringer ved at sætte flueben i boksen ud for posterne eller vælge alle posteringer ved at klikke i den øverste boks til venstre
  6. I bunden kan du se saldoen på de valgte posteringer. Når denne saldo går i 0 kan posterne udlignes.
  7. Tryk på "Udlign valgte" når du har valgt de posteringer, du vil udligne.
OBS:
Du kan kun udligne beløb, der er bogført, i samme valuta - du kan altså ikke udligne på tværs af valutaer.

Sådan fortryder du en udligning

  1. Tryk på fanen "Salg" øverst i e-conomic.
  2. Vælg punktet "Kunder" i menuen til venstre.
  3. Tryk på ikonet "Åbne posteringer" til højre for kunden, du vil fortryde en udligning på. Alle åbne posteringer, altså posteringer der endnu ikke er udlignet, vises.
  4. Tryk på "Vis udlignede posteringer". Her kan du se alle udlignede posteringer (lukkede posteringer).
  5. Sæt flueben, i boksen til venstre, for de posteringer hvor udligningen skal fortrydes.
  6. Tryk på knappen "Fortryd udligning", i toppen af vinduet.
Se beskrivelse af felterne her:
Knapper og felter i Salg

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Success Icon

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

Beklager, der er sket en fejl. Prøv venligst igen.

Woman using smartphone