e-copedia

Udlign posteringer i anden valuta i lukket regnskabsår

Vejledning
Denne artikel forklare hvordan du udligner kunde- eller leverandør posteringer i en anden valuta, som er bogført i et lukket regnskabsår.

Hvis du har lavet en salgs-/købs faktura i en udenlandsk valuta, som er blevet betalt men ligger i et lukket regnskabsår, hvor du ikke nåede at udligne dem inden året blev lukket, så gå igennem trinene her for at få styr på dit regnskab.

Ved at oprette posteringer i den samme valuta, med den samme valutakurs i et åbent regnskabsår, kan de udlignes med de gamle posteringer, og på den måde udligne valutakursdifferencen.

Det er nemlig ikke et problem, hvis kunde-/leverandør betalingen skal udlignes med en faktura der først kommer året efter, da valutakursen bliver bogført i det nye år på fakturadatoen. 

Sådan finder/udregner du valutakursen

  1. Gå til fanen "Salg".
  2. Tryk på "Kunder" i menuen til venstre under "Kunder".
  3. Find kunden med de åbne posteringer og tryk på "Vis åbne posteringer" ude til højre for kunden.
  4. Find den åbne kundeindbetaling som skal udlignes.
  5. Udregn valutakursen ved brug af følgende formel: Dansk beløb / Udenlandsk beløb * 100.
    • Hvad hvis posteringerne der skal udlignes ikke ligger på en kunde men min leverandør?

Sådan opretter du posteringer der kan udlignes

  1. Gå til fanen "Regnskab".
  2. Vælg en kassekladde i menuen til venstre, og tryk på "Ny postering".
  3. Vælg typen "Kundeindbetaling", og udfyld alle felter på nær "Fakturanr." og "Modkonto".
  4. I feltet "Kurs" skriver du den udregnede valutakurs, i "Beløb" skriver du "1000", og til sidst vælger du posteringen skal være i "Kredit".
  5. Tryk på "Gem & forsæt".
  6. Udfyld alle felterne med de samme informationer som i posteringen før, men vælg i stedet den skal være i "Debet".
  7. Tryk på "Gem".
  8. Marker de 2 posteringer og tryk på "Bogfør posteringer".
    • Hvad skal bogføringsdatoen være på posteringerne?
    • Hvorfor skal feltet "fakturanr." være blankt?
OBS:
Vær opmærksom at valutakursen automatisk ændres idet datoen på posteringen ændres, så start altid med at skrive dato, og herefter skrive valutakursen.

De to bogførte posteringer går i 0, hvilket vil sige de ikke påvirker dit regnskab. 

Grunden til de skulle laves er at du nu har 2 nye linjer inde på kunden, som kan bruges til at udligne posteringerne i det lukkede regnskabsår.

Sådan udligner du posteringerne

  1. Gå til fanen "Salg".
  2. Tryk på "Kunder" i menuen til venstre under "Kunder".
  3. Find kunden med de åbne posteringer og tryk på "Vis åbne posteringer" ude til højre for kunden.
  4. Marker først posteringen i debet fra det lukkede år med posteringen i kredit fra det åbne år.
  5. Kontroller om det beløbet går i 0, og tryk derefter på "Udlign valgte".
  6. Marker bagefter posteringen i kredit fra det lukkede år med posteringen i debet fra det åbne år.
  7. Kontroller om det beløbet går i 0, og tryk derefter på "Udlign valgte".
    • Hvorfor skal jeg ikke bare udligne alle posteringerne på samme tid?
    • Hvor er valutakursdifferencen blevet bogført?

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Success Icon

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

Beklager, der er sket en fejl. Prøv venligst igen.

Woman using smartphone