e-copedia

Ret eller tilbagefør kundeindbetaling i forkert valuta

Vejledning
Hvis du har bogført en kundeindbetaling i en anden valuta end den, fakturaen er sendt ud i, vil det ikke være muligt at udligne den. Vi vil derfor vise dig her, hvordan du retter og tilbageføre kundeindbetalinger i forkert valuta.

Først gennemgår vi, hvordan du tilbageføre for det skal du nemlig også vide for at kunne rette kundeindbetalingen med forkert valuta.

Er der sket en udligning og er der dermed blevet oprettet valutakursdifferencer - skal du i stedet følge næste guide.

For at rette, skal du tilbageføre indbetalingen i den pågældende "forkerte" valuta, og bagefter lave en ny kundeindbetaling med den "korrekte" valuta, som tilhørende fakturaen oprindeligt er oprettet i.

Sådan tilbagefører du en kundeindbetaling i forkert valuta

  1. Tryk på fanen "Regnskab" og vælg "Søgning og lister".
  2. Tryk på "Posteringer (find bilag)".
  3. Har du bilagsnummeret på kundeindbetalingen, kan du taste det ind i "Fra bilag" og "Til bilag" og trykke på "OK" for at søge.
  4. Når du har fundet posteringen det drejer sig om, skal du trykke på "Vis transaktioner" ude til højre.
  5. Tryk på ikonet øverst til venstre, "Tilbagefør".
  6. I det vindue du får frem nu, skal du taste de informationer ind, som bilaget skal bogføres med, og den kassekladde, som du vil have bilaget ind i.
  7. Afslut ved at trykke "OK", hvorefter posteringen nu ligger i den kassekladde du har valgt, og skal blot bogføres som den er.
    • Hvorfor oprettes flere posteringer i kassekladden, når jeg kun har tilbageført ét bilag?
    • Hvad gør jeg hvis min salgsfaktura er i en forkert valuta?
    • Hvorfor kan jeg ikke se knappen "Tilbagefør"?
OBS:
Felterne i "Posteringer (find bilag) er afgrænsningsfelter - så jo mere du udfylder af søgekriterier, jo mere snæver bliver din søgning og du vil få vist mindre. Derfor - har du kun meget lidt information at gå efter, søg da kun i et enkelt eller to felter.
Tip:
For at kunne udligne faktura og kundeindbetaling med hinanden, skal de begge bogføres i samme valuta.

Et typisk scenarie ville være, at man har sendt en faktura afsted i f.eks. EUR, men når du får pengene fra kunden, er det i DKK - eller at du ved en fejl bogfører indbetalingen i DKK.

Sådan opretter og bogfører du en kundeindbetaling i anden valuta

  1. Gå til fanen "Regnskab".
  2. Tryk på "Ny postering" i kassekladden og vælg typen "Kundeindbetaling".
  3. Udfyld felterne "Dato", "Fakturanr.", "Valuta", "Kurs", "Modkonto" og evt. "Tekst".
  4. Afslut ved at trykke på "Gem".
  5. Nu er kundeindbetalingen oprettet i den korrekte valuta, klar til at blive bogført.
Tip:

Automatisk udfyldelse via fakturanr.
Ud fra fakturanummer kan systemet selv finde både den kunde samt det beløb der i dette tilfælde er tale om. Nu skal du blot sige gem og derefter bogføre, og så er denne kundeindbetaling lavet.

Se beskrivelse af felterne her:
Knapper og felter i Regnskab

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Success Icon

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

Beklager, der er sket en fejl. Prøv venligst igen.

Woman using smartphone