e-copedia
Rapportering
Tips og typiske spørgsmål
Med tagget “Rapportering”
- Bankafstemning FAQ
I bankafstemningen har du mulighed for at holde et overblik over, og afstemme din fysiske bank til det du taster i e-conomic. Måske har du helt styr på bankafstemningen, og måske er du helt ny, uanset hvad kan der opstå uventede udfordringer.
Vi har samler nogle af de oftest stillede spørgsmål her.
Fandt du ikke hvad du søgte?
Find mere information i vores artikler om bankafstemning eller kontakte os.
- Hvorfor skal mine registreringer tilknyttes et varenummer i faktureringen/omkostning i regnskab?
Når der skal laves en finansiel registrering i dit regnskab, er det påkrævet at der er en konto tilknyttet. I en salgsfaktura, betyder det at der skal være en vare, da den varegruppe som varen er tilknyttet, har en konto som det så vil blive bogført på.
For posteringer i kassekladden, vil det være en omkostning der skal vælges. Omkostningen vil være knyttet til at omkostningsgruppe og på den gruppe er der angivet et kontonummer, hvor det vil blive bogført.
- Hvad bruges de forskellige rapporter til?
Projektsaldolisten viser de fakturerede beløb, registrerede omkostninger og dækningsbidrag for projekter i en bestemt periode.
Projektover-/underdækning viser dig hvor givende et projekt er for dig, på baggrund af de registreringer der er foretaget på projektet.
Projektposteringer Giver et overblik over alle posteringer, i en given periode.
Projektkort er en rapport der giver dig overblik over de fakturerede beløb, samt de omkostninger og aktiviteter, der er registreret på projektet.
Projektværdi giver dig et overblik over fakturerings status, på dine projekter.
Medarbejderstatistik angiver dine ansattes effektivitet, ved at vise hvad der er blevet registreret på de forskellige typer aktivitets gruppe.
Medarbejderafregning giver et overblik over den registrerede tid, kørsel og udgifter for den enkelte medarbejder.
Medarbejderkort viser de timer, der bruges af en medarbejder på en given aktivitet/eller projekt og omkostningen/salgsprisen.
- Medtag kost- og salgspriser i finansen
Hvis du vil medtage kost- og salgspriser i finansen, skal det sættes op i dit e-conomic, så både aktiviteter, projektgrupper, tidsregistreringer og kørsel bliver taget med over.
Hvis du allerede er godt i gang med brugen af projekt modulet, er det vigtigt at du huske hvornår du har sat det op, så du kan få diverse rapporter til at stemme, over tid.
- Hvorfor stemmer igangværende arbejde i projekt ikke med min finanskonto?
Der er 2 typiske grunde til at det ikke stemmer, nemlig direkte posteringer og hvis der har været tidsregistreringer før kost-/salgsprisen er sat op til at skulle medtages i finansen.
Direkte posteringer kontrollere du ved at åbne kontokortet, for den konto du har valgt til kost-/salgspriser, så kigger du på de posteringer der ligger der, og ser om der er andet end systemposteringer. Hvis der er det, har du en forklaring på hvorfor det ikke stemmer.
Hvis du ikke har sat op at du vil medtage kost-/salgspriser i finansen efter, du har været i gang med tidsregistreringer er der en grund til at være opmærksom. Systemet vil ikke medregne det der har været indtastet, før det tidspunkt du har sat det op, altså den ville ikke medregne tilbage i tiden. Så det er vigtigt at huske præcis hvornår det er sat op.
- Hvorfor er min momsopgørelse og momsafstemning ikke ens?
Dette er et spørgsmål, vi har fået en del gange, men bare rolig - der er ikke noget galt med rapporterne eller din moms. Den regner helt rigtigt.
Momsopgørelsen viser den moms der er bogført i den givne periode. Momsafstemningen viser både den bogførte moms og den beregnede moms. "Beregnet moms" i rapporten er det momsbeløb man ville få, hvis alle poster er bogført med den momskode der er tilknyttet finanskontoen.
Det betyder at hvis du fx. bogfører et salg på konto 1010 - der har U25 som standardmomskode - uden en momskode, så vil der være en forskel på momsopgørelsen som vil vise 0 kr. og momsafstemningen der vil vise det momsbeløb, der ville være aktuelt hvis man havde brugt koden U25.
Med andre ord er der ikke nødvendigvis noget forkert selvom der er en uoverensstemmelse mellem de to rapporter. Det er dog en god idé at tjekke de posteringer der afviger, for at få opklaret hvad årsagen er til at der er anvendt en anden momskoden end den som er knyttet til finanskontoen.
- Hvad betyder ”Markér som indberettet”?
I rapporten Momsopgørelse er der en knap, der hedder ”Markér som indberettet”. Hvis du klikker på denne knap, vil systemet gå ind og markere, at du har indberettet din moms. Så er der kun tilbage at indberette den til SKAT og så bogføre den betalte eller tilbagebetalte moms. Hvis du gerne vil have at systemet automatisk ompostere periodens moms, når du klikker ”Markér som indberettet”, skal du først have sat dine systemkonti op mht. momsafregning.
- Hvorfor viser appen et andet forfaldent beløb end det på computeren?
Du kan måske opleve at beløbet som bliver vist under “Ubetalt” i appen, er anderledes end beløbet, som du ser under “Ubetalte salgsfakturaer” på computeren.
Det skyldes at mobilappen medregner åbne kreditnotaer og det gør oversigten på computeren ikke.
Så hvis der på appen står du har et forfaldent beløb på 50.000 kr. men i din computer har et forfaldent beløb på 100.000 kr. Så er det fordi du har en åbenstående kreditnota til en kunde på 50.000 kr. som mangler at blive udlignet.
Bemærk: Hverken oversigten på computeren og i appen medtager manuelle kundefakturaer.
- Hvorfor viser omsætningen i appen noget andet end omsætningen på computeren?
Normalt så viser en omsætningsstatistik hvor meget du har solgt til en bestemt kunde, hvor meget du har omsat af en vare, og hvad dine medarbejdere har solgt. Alle beløbene bliver vist ekskl. moms, og indeholder beløber fra alle salgsfakturaer og manuelle kundefaktura.
Den “Omsætning” du ser i din mobilappen, viser kun omsætningsstatistikken for dine salgsfakturaer, hvilket vil sige det er uden data fra de manuelle kundefaktura.
Kontakt os
Chat med os nu
Ring til os
Spørg os om alt
man-tors 9-15
og fre 9-14Ring
88 20 48 40Skriv til os
Vi sidder klar til at svare
man-tor 9-20, fre 9-15
og søn 10-13