e-copedia
Opret en delvis kundeindbetaling
Denne guide vejleder dig i, hvordan du registrerer, at din kunde har betalt én del af det samlede fakturabeløb.
Hvis du har kunder, der betaler deres fakturabeløb delvist, behøver du ikke at vente på, at det fulde beløb er modtaget, før du bogfører kundeindbetalinger. Du kan bogføre en kundeindbetaling hver gang din kunde betaler, selvom betalingen ikke udgør det fulde fakturabeløb. På den måde vil dit regnskab afspejle alle indbetalinger, som du har modtaget fra din kunde.
Sådan finder du den eller de fakturaer, der skal delvis udlignes
- Tryk på fanen "Regnskab".
- Tryk på den kassekladde, hvor du ønsker at oprette indbetalingen i.
- Tryk på "Ny postering" og vælg typen "Kundeindbetaling".
- Indtast kundenummeret i feltet "Kundenr.".
- Tryk på "Udlign posteringer" ud for feltet "Fakturanr.".
Sådan udligner du delvis de pågældende fakturaer
- Indtast beløbet, kunden har betalt, ud for fakturaen - gælder det flere fakturaer, så indtastes det enkelte beløb ud for hver faktura.
- Tryk på "Udlign valgte".
- Udfyld resten af posteringen og tryk på "Gem".
Tip:
Hvis du ønsker mindre tastearbejde kan du opsætte en fast modkonto og tekst som automatisk bliver udfyldt når du opretter din postering. Dette kan opsættes eller fjernes i din kassekladde under "Andre muligheder" og "Opsætning af kassekladde".Nu vil kunden kun skylde det resterende beløb, hvilket kan ses på kundens kontokort samt næste gang, du skal registrere en betaling - da "Beløb" og "Restbeløb" er forskellige, da kunden har betalt én del af beløbet.
Se beskrivelse af felterne her:
Knapper og felter i Regnskab
Knapper og felter i Regnskab
Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?