e-copedia

Om Workflows

Viden Om
Hvis du er interesseret i et mere enkelt og effektivt bogførings- og godkendelsesflow, kan du med Workflows i Inboxen opsætte dine egne automatiseringsregler, som letter arbejdsbyrden og sparer dig en masse tid i hverdagen. Workflows er en funktion, der minimerer indtastningen af de samme bilag igen og igen og skaber en bedre godkendelsesproces.

Ideen med Workflows er at du som bruger kan skræddersy bilagshåndteringen, så den passer til dine behov. Ved at opsætte rammerne for hvilke dokumentinformationer, der har betydning for din bogføring, kan e-conomic automatisk selv udskille specifikke bilag, når de uploades i din Inbox. Herefter finder programmet automatisk de bilag, der skal sendes til godkendelse, hvem de skal godkendes af - og inddeler dem til sidst i Inboxen og dens kategorier eller sender dem til en specifik kassekladde.

Lær mere om hvordan du opretter og bruger godkendere i artiklen "Om Godkendelse i Inbox".

  • Workflows er inkluderet i pakkerne "Smart" og "Avanceret".

Hvordan fungerer Workflows?

Triggers

Når et nyt bilag bliver uploadet, eller bliver tilsendt via e-mail eller som elektronisk faktura til din Inbox, scanner e-conomic det for informationer, som f.eks. leverandør, bilagstype eller beløb. Med Workflows kan du opsætte regler, som gør programmet opmærksom på specifikke informationer ved bilaget. De specifikke informationer kaldes i Workflows for en "Trigger". En Trigger kan enten være et Regningsbeløb, Leverandør, Valuta, Uploadstype (om bilaget er uploadet til Inbox via e-faktura, e-mail eller e-conomic mobil appen) eller Afsender.

Hvis programmet finder en Trigger på et bilag, som indgår i et af dine Workflows, udløser det en "Handling".

Handlinger

En "Handling" i et Workflow definerer, hvordan programmet skal håndtere nye bilag, som udløseses af en Trigger.
Når der vælges en handling har du 3 muligheder som er:

  • At bilaget sendes til godkendelse
  • At bilaget sendes direkte til din Inbox eller en specifik Inbox kategori.
  • At bilaget sendes til kassekladden.

Ved godkendelse, skal du vælge hvem bilaget skal godkendes af, samt hvilket godkendelsesflow man ønsker at bruge, og hvor bilaget skal havne efter godkendelse. Her har du mulighed for enten at vælge om bilaget skal sendes til indbakken i Inbox, om det skal sendes til en specifik kategori i din Inbox eller om det skal sendes til kassekladden.

Hvis du har "Avanceret" pakken kan du bruge de udvidet godkendelsesflows, som indeholder de to muligheder "Alle af følgende" og "Alle af følgende - sekventiel godkendelse".

Hvis bilaget ikke skal godkendes, kan det i stedet enten sendes direkte til din Inbox, hvor det kan inddeles i indbakken eller i en specifik Inbox-kategori - eller at den sendes til kassekladden. 

OBS:
Vær opmærksom på at en leverandør skal være oprettet i dit leverandørkartotek, hvis du vil oprette et Workflow der bruger leverandøren.
Tip:
Valutaer er som udgangspunkt sat til at være standardvalutaen på din aftale. Det betyder, at hvis e-conomic ikke kan finde en valuta på bilaget, vil den automatisk bruge standardvalutaen.

Håndtér dine Workflows

Du får et overblik over dine Workflows ved at trykke på Workflows-ikonet i din Inbox, der er placeret øverst i højre hjørne af Inboxen. Her fremgår alle dine oprettede Workflows på en liste, hvor du kan trykke på det enkelte Workflow og læse en beskrivelse af hvilke Triggers, der udløser det og hvilken handling, det derefter udfører. Til højre for hvert Workflow kan du aktivere/deaktivere dit Workflow under kolonnen "Status", og længere ude til højre vælge at redigere, kopiere, slette eller ændre dens prioritering.

Prioriteringen bestemmer hvilket Workflow der er vigtigst ift. din bogføring. Det vil sige at hvis et bilag opfylder kravene for mere end et Workflow, så vil Workflowet med den højeste prioritering blive brugt. Grunden til dine Workflow skal prioriteres, er for at undgå forskellige Workflows skaber udfordringer for hinanden.

Workflows FAQ

Vi har her samlet nogen af de mest stillede spørgsmål omkring Workflows.

    • Hvorfor ligger mine bilag i "Behandler bilag"?
    • Hvorfor ligger mine bilag i "Fejlede bilag"?
    • Kan jeg selv beslutte hvilke bilag, der skal sendes til godkendelse?
    • Hvem kan jeg oprette som godkendere?
    • Hvor mange godkendere kan jeg tilføje?
    • Kan jeg selv vælge hvilke godkendere, der får notifikationer?
    • Hvilke platforme kan jeg bruge til at godkende bilag?
    • Kan jeg kun indsende bilag direkte til Inboxen?
    • Hvordan kan jeg sikre mig, at jeg hører om de kommende forbedringer, når de lanceres?

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Success Icon

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

Beklager, der er sket en fejl. Prøv venligst igen.

Woman using smartphone