e-copedia
Om varer i kommission
I denne artikel vil du lære mere om hvordan kommission håndteres i e-conomic i forbindelse med lagerstyring.
Har du aftalt med din kunde eller leverandør om, at der skal betales kommission ved salg? I denne artikel kan du læse mere om, hvordan du håndterer dette i e-conomic.
Der kan være flere grunde til, at du har behov for at håndtere kommission i e-conomic.
Det kan enten være, at du sender varer til din kunde med henblik på videresalg, hvor kunden ikke har købt varerne, men kun køber, hvad der reelt bliver solgt. Er dette tilfældet skal du opkræve dine kunder kommission.
Alternativt kan det være, at du bliver opkrævet kommission af din leverandør, hvis du sælger varer på deres vegne.
- Denne funktion kræver tillægsmodulet Lager.
Sådan håndterer du varer i kommission, hvis du opkræver din kunde kommission
Når du vil opkræve en kunde kommission af varer du sender til videresalg, vil det være en fordel, at du beholder et overblik over hvor mange varer du sender til kunden. Hermed kan du også holde et overblik over, hvor mange varer der fortsat ligger hos kunden, når kunden løbende kontakter dig med information om antallet af solgte varer.
Det kan du sætte op på følgende måde:
- Først skal du oprette din kunde som en lokation.
- Når kunden er oprettet som en lokation, skal du registrere det antal varer, du har sendt over til kunden, ved at lave et lagerflyt.
Når kunden oplyser dig om, at der er blevet solgt nogle varer, opretter du en faktura, hvor du sælger det oplyste antal varer til kunden. Huske at angive kundens lokation, så varerne tages det rigtige sted fra på lageret.
Når dette er gjort kan du altid tage en Lageroptællingsrapport, hvor du angiver lokationen. På den måde har du et overblik over, hvor mange varer der stadig ligger hos kunden, og er klar til videresalg.
Sådan håndterer du varer i kommission, hvis du bliver opkrævet kommission
Når du modtager varer med henblik på kommissionssalg, vil det være en fordel at have et overblik over hvor mange varer du har modtaget. Desuden skal du holde et overblik over, hvor mange varer du har solgt, så du kan oplyse din leverandør om de præcise tal og få tilsendt faktura på dette.
Det gør du ved følgende:
- Først skal du oprette Vareleverandøren.
- Herefter skal du oprette varen.
- Når dette er gjort, skal du oprette en Modtagelse på leverandøren, med de varer du har modtaget.
Du kan du skabe dig et overblikket over hvor mange varer du har til rådighed inde under vareoversigten på fanen "Salg" eller "Lager".
Når du laver et salg på en vare du har i kommission, opretter du en faktura til kunden med salget som normalt.
På denne måde får du registreret din omsætning for salget.
Når du så efter aftale rapporterer til din leverandør, som du sælger på vegne af, vil du få tilsendt en faktura fra dem. Denne faktura registrerer du som en Vareleverandørfaktura, hvor du overfører fra modtagelse med det antal, som du har solgt. Når du nu bogfører vareleverandørfakturaen, vil du få registreret købet af varerne, som du allerede har videresolgt.
Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?