e-copedia
Om rabattyper med Lager
I denne artikel vil du lære mere om hvilke rabattyper du kan benytte med tillægsmodulet Lager.
Med tillægsmodulet Lager på din aftale, har du mulighed for at benytte dig af tre forskellige rabattyper: Rabatgrupper og linjerabatter, varerabatgrupper eller prisgrupper (særpriser).
- Denne funktion kræver tillægsmodulet Lager.
Rabatgrupper og linjerabatter
Rabatgrupper bruges til at give procentvis rabat til dine kunder, enten helt generelt, eller på nogle specifikke varer. Rabatgrupper er den helt generelle procentvise rabat, hvor du giver kunder med denne rabatgruppe en fast procent på alle dine varer.
Rabatgrupper virker ved, at du opretter rabatgrupperne med den procentvise rabat og tilknytter disse grupper til dine kunder.
Linjerabatter oprettes under selve rabatgrupperne.
Varerabatgrupper
Varerabatgrupper er den vare-specifikke procentvise rabat, hvor du giver dine kunder en fast procent rabat på de varer, som er tilknyttet varerabatgruppen.
Varerabatgrupper virker ved, at du opretter varerabatgrupperne og tilknytter de varer, der skal ligge i disse grupper. Du tilknytter herefter varerabatgrupperne til rabatgrupper.
Prisgrupper (særpriser)
Prisgrupper (særpriser) bruges til, at du kan differentiere prisen på dine varer, alt efter hvilken kundetype du handler med.
For at benytte prisgrupper med særpriser, skal du oprette prisgrupperne, for herefter at tilknytte dine kunder til prisgruppen.
Hvornår vil du bruge de forskellige rabattyper
Hvis du ønsker at give brede rabatter til specifikke kunder, så vil varerabatgrupper være den hurtige løsning, som er let overskuelig og automatisk opdateres, når du skifter priserne i dit varekartotek.
Det skal dog bemærkes, at dine varer kun kan være tilknyttet en varerabatgruppe, og dine kunder kun kan være tilknyttet en rabatgruppe.
Derfor kan du ikke tilknytte dine kunder flere rabatgrupper.
Særpriser kræver mere arbejde at holde opdateret, da de særpriser du opretter, ikke automatisk tilrettes når du retter priserne i dit varekartotek. Det er dog muligt at importere sine særpriser, og på den måde opdatere disse priser.
Prishieraki for Særpriser, Rabatgrupper og Varerabatgrupper
Hvis du vælger at bruge mere end en af mulighederne, for at give dine kunder en rabat, vil der være rabat typer, som programmet prioritere over andre.
I prishierakiet nedenfor bliver der beskrevet, hvordan en vare til 100 kr. ser ud, hvis den bliver påvirket af en Prisgruppe, en Rabatgruppe med en specifik Varerabatgruppe, og en Rabatgruppe uden en specifik Varerabatgruppe, så den har effekt på alle dine varer.
Hvis du både har en Rabatgruppe med en specifik Varerabatgruppe, og en Rabatgruppe uden en specifik Varerabatgruppe, vil e-conomic bruge den største af de to rabatter.
Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?