e-copedia

Om KYC via Creditro

Viden Om
I denne artikel forklare vi hvordan du kan indsamle information og dokumentation omkring dine kunder i en KYC-proces.

KYC (Know Your Customer) er en proces, der bruges af virksomheder og finansielle institutioner til at verificere identiteten af deres kunder og vurdere de potentielle risici ved at handle med dem. Den type data, der indsamles gennem en KYC-proces, kan variere afhængigt af de specifikke krav i organisationen og den jurisdiktion, hvori de opererer. Dataen kan omfatte personlige oplysninger, identifikationsdokumenter, finansielle oplysninger, forretningsoplysninger og risikovurderingsoplysninger. Målet med KYC-processen er at forstå kundens finansielle aktiviteter og vurdere risikoen for ulovlige aktiviteter såsom hvidvaskning af penge, bedrageri eller terrorfinansiering.

Vi har derfor indgået et samarbejde med Visma Creditro, som er en platform, hvor man kan sende en anmodning til sine kunder om at indsende dokumentation. Derudover kan Creditro selv sørge for at have den resterende påkrævede information ud fra kundens CVR-nummer.

  • Denne funktion kræver, at du har et administrator-login i e-conomic.
Tip:
Integrationen koster ikke ekstra at implementere. Det kræver blot at du har Creditro Comply og samtidig er kunder hos e-conomic.

Sådan kommer du i gang med KYC

Første gang du vil bruge Creditro, skal du på din administratorside trykke på det nye menupunkt, der hedder "KYC". Herfra kan du trykke på "Start opsætning" for at logge ind på Creditro og oprette forbindelse til integrationen.

Hvis du allerede er kunde hos Creditro, skal du trykker på knappen "Eksisterende kunde" som fører dig videre til deres hjemmeside, hvor du kan aktivére e-conomic integration. Bagefter skal du blot genindlæse siden for at se dine KYC statusser i virksomhedsoverblikket.

    • Hvilke typer data bliver indsamlet gennem KYC?
    • Hvad skal jeg gøre som ny kunde?
    • Hvad skal jeg gøre som eksisterende kunde?

Sådan vil e-conomic se ud efter opsætningen er fuldført

Når integrationen er oppe og køre, vil menupunktet KYC blive til en informationside.

Når alt er godkendt, og integrationen er i gang, vil der blive tilføjet en kolonne i dit "Virksomhedsoverblik". som hedder "KYC/Creditro", der viser kundens status i Creditro.
Alle som er brugere på administrator aftalen kan se den kolonne, der viser status (det kan være godt at vide for kunden).

I den nye kolonne vil der blive vist en af tre statusser:

  • Complient: Din kunde overholder KYC/AML-processerne.
     
  • Ikke complient: Kunden overholder ikke KYC/AML-processerne.
     
  • Ikke oprettet:  Kundens virksomhed ikke kan findes i Creditro og derfor formodes ikke oprettet i Creditro. Der bliver på kontrolleret på CVR nummeret - hvilket så også kan betyde, at CVR nummeret ikke findes i e-conomic og derfor er der ikke mulighed for en integration til den linje.
    • Hvordan ser jeg hvem der er brugere på administratoraftalen?

Kom godt i gang med Creditro

Vi vil gerne hjælpe dig med den bedste mulige start til af Creditro. Målet er at du hurtigt føler dig komfortabel med systemet og tryg i hele processen. Da Creditro er et tredjepartssystem, har vi samlet tre vigtige links og information, som hvis ikke du finder den information du søger i denne her artikel

  • Creditro's egen blog har de en hel del artikler om KYC/AML og hvad det er.
     
  • I deres "help center" er der artikler, der hjælper med brugen af deres platform.
     
  • Landingssiden til deres KYC produkt forklarer den process de understøtter og varetager med automatisering. 
     

Creditro support

I forhold til support er det som udgangspunkt Creditro, der står for alt. Dette betyder, at hvis der skulle opstå problemer eller spørgsmål ift. en vurdering el. lign. vil det være Creditro, som du skal henvende dig til. Du kan finde kontaktoplysninger på deres salgs- og support afdeling inde på Creditro's hjemmeside

Hvis der er tale om visningsfejl i f.eks. status i Virksomhedsoverblikket, vil det være os, der tager over og sørger for at rette op på fejlen.

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Success Icon

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

Beklager, der er sket en fejl. Prøv venligst igen.

Woman using smartphone