e-copedia
Om Krypteret e-mailafsendelse
Når du arbejder med følsomme personoplysninger i e-conomic
Datatilsynet har udformet en vejledning til, hvordan man sender persondata sikkert over e-mail. Dette sikkerhedsniveau lever vi naturligvis op til i e-conomic.
Når du sender en faktura eller rykker via e-mail fra e-conomic kan du derfor vælge, om din e-mail:
- Skal gå igennem til modtageren, uanset om modtagerens e-mailklient kan modtage krypterede e-mails eller ej. Dette betyder, at krypteringen ophæves, hvis e-mailen ikke kan modtages i krypteret version.
- Kun skal gå igennem til modtageren, hvis modtagerens e-mailklient kan håndtere krypterede e-mails. Dette er for eksempel relevant, hvis du sender e-mails, som indeholder følsomme personoplysninger.
Bemærk, at langt de fleste e-mailklienter kan modtage krypterede e-mails.
Sådan gør du, når du vil sende en faktura via e-mail
Hvis du ønsker, at den e-mail, du sender med din kundes faktura, skal gå igennem til din modtager uanset hvad (variant 1), skal du bare vælge “Send via e-mail” i afsendelsesvinduet for fakturaer i e-conomic.
Hvis du derimod ønsker at gennemtvinge krypteringen, så kunden kun modtager mailen med fakturaen, hvis dennes e-mailklient kan håndtere krypterede e-mails (variant 2), skal du først vælge “Send via e-mail”.
Herefter skal du sætte flueben ud for “Fasthold kryptering”. under “Vis alle e-mailindstillinger”.
Sådan gør du, når du vil sende en rykker via e-mail
Hvis du ønsker, at den e-mail, du sender med din kundes rykker, skal gå igennem til din modtager uanset hvad (variant 1), skal du bare vælge “Send via e-mail” i afsendelsesvinduet for rykkere i e-conomic.
Hvis du derimod ønsker at gennemtvinge krypteringen, så kunden kun modtager mailen med rykkeren, hvis dennes e-mailklient kan håndtere krypterede e-mails (variant 2), skal du først vælge “Bogfør og e-mail”.
Herefter skal du trykke på pilen til højre for teksten “Bogfør og e-mail” og sætte flueben i feltet “Fasthold kryptering”.
Sådan ser du, om din e-mail er kommet frem til modtageren
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din mail er kommet frem til modtageren, kan du tjekke det under fanen Salg —> Fakturering —> Sendt. Hvis din mail ikke er blevet leveret, kan du se følgende besked:
"Følgende fejlmeddelelse kom retur fra modtager:
500 TLS required but not supported
(Dette betyder, at modtagerens mailsystem ikke kan modtage krypterede e-mails)"
Hvis dén du sender e-mail til, ikke kan modtage krypteret e-mail, kan det være svært at finde den rette løsning fordi problemet hverken kan løses af den du sender til, dig eller e-conomic. Her er det udelukkende modtagers mailudbyder, der kan hjælpe.
For at komme omkring problemet, anbefaler vi, du spørger modtager efter en alternativ e-mail adresse hos en anden udbyder eller forklarer at du ikke kan sende, fordi modtagers mail-system ikke understøtter TLS-sikring og at de skal tage fat i deres e-mail leverandør.
EAN-fakturering er altid krypteret (elektronisk fakturering)
Hvis du sender EAN-fakturaer, er du altid sikret en krypteret forsendelse. Du skal dog angive, hvorvidt EAN-fakturaen, du ønsker at sende, indeholder følsomme personoplysninger.
Læs mere om EAN-fakturering og følsomme personoplysninger.
Hvad er kryptering?
Når man krypterer data eller kommunikation, gør man slet og ret indholdet ulæseligt for uvedkommende. I forbindelse med krypteret e-mailafsendelse betyder det, at den mail, du sender, ikke kan opsnappes af hackere.
Hvis du sætter flueben i “Krypter e-mail”, når du sender en faktura til din kunde via e-mail, sikrer du, at e-mailen ikke kan afsendes, medmindre der kan garanteres en TLS-forbindelse hele vejen igennem til modtageren.
“TLS” står for Transport Layer Security og dækker over en sikker forbindelse mellem e-mailafsender og e-mailmodtager.
Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?