e-copedia
Om e-fakturering
Du kan sende dine fakturaer via NemHandel i e-conomic. Det kræver blot en grundopsætning af din kunde, og så er du i gang. Når du sender en e-faktura sendes den altså ikke som vanligt via e-mail, men via NemHandel. Når du er færdig med at udfylde dine kunders stamdata og udfyldt deres faktura, sender du den afsted ved at trykke "Bogfør og send faktura" som vanligt.
Alle indenfor det offentlige har et EAN nummer og skal du sende en faktura til det offentlige skal den sendes elektronisk. Ellers bliver din faktura afvist. Private virksomheder kan også få et EAN nummer eller registrere sig til elektronisk fakturering via f.eks. et CVR-nummer.
Europæiske virksomheder kan få et Peppol ID som gør det muligt at sende og modtage fakturaer på tværs af EU.
Hvis kunden ikke er medlem af NemHandelsregistret, henviser vi til SPROOM for oprettelse af en NemHandel-aftale.
Hvordan kan du muliggøre modtagelse af e-fakturaer?
Det er muligt for alle e-conomic kunder gratis at modtage e-faktura i deres Inbox, ved at registrere sig til elektronisk fakturering via deres CVR-nummer. På den måde vil dine leverandører kunne sende e-fakturaer til dit CVR-nummer. Derudover kan du også aktivere et EAN-nummer og Peppol ID gratis.
Hvordan sender man en e-faktura?
Hos e-conomic er det gratis at sende e-fakturaer til alle der kan modtage dem. Og det sker helt automatisk. Regnskabsprogrammet undersøger automatisk om din kunde kan modtage fakturaer elektronisk og er det tilfældet vil fakturaen blive sendt som en elektronisk faktura. Fakturaen sendes på den måde sikkert i et standardiseret format, der gør det let for modtageren at håndtere og bogføre fakturaen.
- Hvad er en e-faktureringsadresse?
Hvad sker der, når jeg sender en e-faktura fra e-conomic?
Når du sender en e-faktura fra e-conomic, sendes den via NemHandelsregisteret. Herunder kan du læse, hvad der sker, når du trykker "Bogfør og send":
e-faktura sendes fra e-conomic
E-conomic sender det elektronisk dokument til validering hos Sproom.
e-conomic slår op i NemHandelsregisteret ved afsendelse af e-fakturaen
NemHandelstypen (CVR, EAN, P-NR, PEPPOL) benyttes til at finde modtageradressen på den server, som modtageren (din kunde) ønsker at modtage sin faktura på. Man kan sammenligne det med at slå et telefonnr. op på De Gule Sider for at finde postadressen (Serveren) på en person. Findes modtagerens adresse hos NemHandel, sendes fakturaen videre fra NemHandel til modtageren.
e-fakturaen modtages på kundens server (hvis der ikke er kø e.l.) og herfra sendes den videre til kunden
Disse servere kan indimellem være belastede ("Postkassen er fuld") og der kan derfor forekomme fejl og være kø.
Prøv evt. at sende din faktura om aftenen eller i en weekend.
- Hvordan fravælger jeg e-fakturering på flere af mine kunder?
Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?