e-copedia
Om Dimensionsregnskab
Dimensioner kan opdele virksomhedens økonomi for nem analyse.
Ved at adskille indtægter og omkostninger per dimension får du klare resultater.
Avancerede pakker tillader detaljeret dimensionsregnskab med ekstra dimensionsværdier.
Dimension
Med Dimension i pakkerne Plus og Smart kan du oprette en dimension, som kan bruges når du bogføre til at opdele dine indtægter og omkostninger.
Praktisk eksempel
Et praktisk eksempel på, hvornår det giver mening at lave et dimensionsregnskab, kunne være hvis man har en butikskæde med flere butikker i forskellige byer. For eksempel, hvis du ejer en butikskæde med butikker i København, Aarhus, og Odense, vil et dimensionsregnskab give dig mulighed for at analysere præstationen af hver butik separat. Dette kan hjælpe dig med at afgøre, hvilke butikker der performer bedst.
Her ville det give mening at oprette en dimension til hver lokation hvor du har en butik, og når du så bogføre indtægter eller omkostninger kan det bogføres for den enkelte butik.
Billedet nedenfor illustrerer en situation i e-conomic, hvor en leverandørfaktura er modtaget fra en vareleverandør. Jakker er blevet bestilt til levering i butikken i København. I e-conomic-aftalen er der oprettet en dimension kaldet "Lokation", som har tilknyttede dimensionsværdier for forskellige butikslokationer, der kan tilføjes til posteringen.
- Hvilke funktioner har man adgang til med Dimensioner?
Dimension i Avanceret pakken
Du kan finde budget123 i Market, hvor du med få klik kan integrere det med dit e-conomic, så du nemt kan komme igang med en mere detaljeret rapportering. Når du tilføjer integrationen bliver din data fra e-conomic automatisk overført til budget123, hvilket betyder opsætningen hurtigt er overstået, og du med det samme kan begynde at lave forskellige rapporter.
- Hvordan kommer man igang med Dimensioner i Avanceret pakken?
Hvis du har pakken Avanceret, får du samme funktioner som tidligere beskrevet. Men her har du også mulighed for at oprette yderligere dimensionsværdier under hver dimension, hvilket giver dig et mere detaljeret dimensionsregnskab.
I Avanceret pakken handler Dimensioner om at skabe mere præcis og detaljeret rapportering i dit regnskab. Du kan tilføje dimensioner, som forskellige afdelinger, produkter eller lokationer, for at nemt kategorisere og spore dine indtægter og udgifter. Du kan også tilføje flere dimensioner til den samme postering.
Praktisk eksempel
Hvis du ejer en detailvirksomhed, kan du oprette forskellige lokationer for dine butikker, som beskrevet foroven. Meb med Avanceret pakken kan du også oprette dimensioner for andre aspekter af din virksomhed, som sammen med lokationen kan tilføjes til posteringen. Det betyder at den en postering kan indeholde op til 3 forskelige dimensioner uafhængigt af hinanden.
Du kan oprette separate dimensioner vedrørende produkttype, tøjstørrelse, eller tøjmærker. Med et dimensionsregnskab kan du analysere præstationen for hver dimension separat, eller designe rapporter, der viser præsentationen for flere dimensioner på samme tid.
Billedet nedenfor viser en situation i e-conomic, hvor man har modtaget en leverandørfaktura fra sin vareleverandør. Der er blevet bestilt 20 damejakker, som skal leveres til butikken i København. I e-conomic-aftalen er der oprettet tre dimensioner, der hedder "Butikslokation", "Kunde segment" og "Produkt type". Hver af disse har underliggende dimensionsværdier, der kan tilføjes til posteringen.
Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?