e-copedia
Om anonymisering
Iblandt reglerne i EU's GDPR om beskyttelse af personoplysninger, findes artikel 17 som omhandler "Retten til at blive glemt".
Artiklen fastslår, at en person har ret til at bede om, at personoplysninger om sig selv, en given virksomhed har registreret, skal slettes eller anonymiseres, hvis de ikke længere er relevante.
Bogføringsloven kræver, at du opbevarer regnskabsmateriale i fem år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Derfor vil oplysninger om dine kunder forblive relevante i opbevaringsperioden og kan ikke slettes eller anonymiseres.
I e-conomic har du mulighed for at anonymisere alt data på en kunde, såfremt dataen er mere end 5 år gammel. Dette omfatter information på dokumenter som fakturaer, tilbud og ordrer samt posteringer i regnskabet, og de vil blive anonymiseret, således at kun økonomien vil stå tilbage.
Så længe du har en postering som er nyere end fem år, kan du ikke få lov at anonymisere, omend der findes ældre poster på kunden.
Hvordan ser regnskabet ud efter anonymiseringen?
Når en kunde er blevet anonymiseret, bliver deres personlige oplysninger som sagt fjernet fra dokumenter i e-conomic.
Forneden er der givet eksempler på hvordan en anonymiseret kunde vil fremgå på bogførte salgsfaktura og posteringer, samt hvordan de ser ud i en rapport.
Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?