e-copedia

Kom godt i gang med din kundes bankintegration gennem Aiia

Vejledning
Læs mere om, hvordan du kommer godt i gang med din kundes bankintegration. Med en bankintegration gennem Aiia kan din kundes bankposteringer blive overført automatisk til e-conomic.

 

Med en bankforbindelse mellem din kundes bankkonti og deres e-conomic aftale, kan din kundes bankposteringer blive overført automatisk til deres bankafstemning i e-conomic op til 4 gange pr. dag. Så kan du optimere den tid, du bruger på bogføringen. Hvis du har flere kunder, kan du tilknytte samme mail til alle Aiia opkoblinger samt fornye alle inaktive Aiia forbindelser pr. bank på én gang. 

Opsætningen af bankintegrationen foregår gennem Aiia (Nordic API Gateway), som er en service e-conomic bruger for at kunne oprette en sikker forbindelse til din kundes bank.  

For at gennemføre opsætningen, er det et krav fra Aiia at din kunde godkender integrationen mellem sin bank og e-conomic. Derefter kan du oprette og forny Aiia forbindelser uden kundens indblandinger.

Hvis du har adgang til din kundes bankkonti, skal du blot følge denne guide, som beskriver hvordan du nemt opretter bankintegrationen med e-conomic. Hvis ikke du har adgang til din kundes bankkonti, kan du også læse mere om hvordan du kommer godt i gang.

Tryk her for at se hvordan du opsiger en forbindelse,

Tryk her for at gå til vores FAQ om Bankintegration via Aiia.

  • Funktionen Bankintegration er inkluderet i pakkerne Basis, Plus, Smart, Avanceret, Intern Plus og Intern Auto.

Sådan kommer du godt i gang
Følg kun disse trin, hvis du har adgang til din kundes bankkonto med fuldmagt

  1. Log ind i din e-conomic-aftale.
  2. Tryk på det orange tandhjul og vælg "Alle indstillinger".
  3. Vælg menupunktet "Integrationer" i menuen til venstre og find "Bankintegration".
  4. Tryk på knappen "Start Opsætning". Du bliver nu sendt over i Aiia, for at færdiggøre opsætningen.
  5. Tryk på "Fortsæt" inde på Aiia.
  6. Find og login på din bank og vælg konto/konti hos din bank.
  7. Bekræft valget ved at trykke på "Fortsæt" i Aiia og derefter "Accepter".
  8. Angiv e-mailadresse og tryk "Fortsæt".
  9. Indtast den 6-cifrede kode, der blev tilsendt på mail og tryk "Gå videre".
  10. Angiv hvilken konto fra kontoplanen du vil forbinde din bankkonto med. Angiv derefter en dato hvorfra Aiia skal indlæse fra.
  11. Tryk til sidst på "Forbind".


    Kontakt os på salg@e-conomic.dk hvis du som administrator ønsker, at prøve dette.

Kom godt i gang uden adgang til din kundes bankkonto

  1. Log ind på din kundes e-conomic aftale.
  2. Gå til "Alle indstillinger" og vælg menupunktet "Integrationer" og "Bankintegration".
  3. Tryk på knappen "Bed kunde opsætte".

Herefter vises et udkast til den e-mail, som guider din kunde igennem opsætningen af sin Bankintegration.

 

Jeg har sendt invitationen til min kunde, hvad sker der nu?

For at gennemføre opsætningen af en Bankintegration på din kundes e-conomic aftale, skal din kunde følge guiden, du sendte via e-mail, for at opsætte en bankforbindelse til e-conomic. Når dette er gjort, vil du modtage en bekræftelsesmail fra kunden om, at opsætningen er gennemført og at kundens bank nu er integreret med kundens e-conomic aftale.

Du får nu mulighed for at tilknytte konti fra kontoplanen til de bankkonti, som kunden har integreret til e-conomic. Her skal du vælge den konto, som kundens bankposteringer vil blive overført automatisk til i Bankafstemningen. Når dette er gjort, kan du læne dig tilbage og vente på, at din kundes banktransaktioner bliver hentet. God fornøjelse.

 

Fornyelse af kundens bankforbindelsen gennem Smart Bank

For at beskytte din kundes bankdata bedst muligt, er det nødvendigt at forny forbindelsen til banken hver tredje måned. Fornys forbindelsen ikke, inden der er gået tre måneder, overføres der ikke længere data fra banken til e-conomic. Når tiden er inde til, at din kundes bankforbindelse skal fornyes, vil e-conomic automatisk sende en e-mail til din kunde, for at minde om at det er tid til at forny forbindelsen. Hvis din kunde ikke reagerer på påmindelsen og dermed ikke fornyer forbindelsen, sender vi dig en mail om dette, så du kan tage kontakt til kunden og bede kunden om at forny. 

I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at forny forbindelsen tidligere end 90 dage. Det kan skyldes, at banken har ændret noget på kontoen: adgangsrettigheder, underliggende datapolitikker, teknisk vedligeholdelse/opdateringer mm.

For at bede din kunde om at forny forbindelsen skal du følge trinene i vores guide Bed din kunde om at forny forbindelse gennem Aiia.

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Success Icon

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

Beklager, der er sket en fejl. Prøv venligst igen.

Woman using smartphone