e-copedia
Bankintegration
Tips og typiske spørgsmål
Med tagget “Bankintegration”
- Hvorfor mangler jeg posteringer?
Der kan være flere grunde til, at dette sker, derfor har vi samlet nogen forskelige mulige løsning forslag forneden.
Under "Smart Bank" i Alle Indstillinger for bankforbindelser kan du:1. Tryk på ikonet af en pil der går i ring og hedder "Hent kontotransaktioner". Vælg den dato, du vil hente transaktioner fra, og tryk på "Hent". Dette vil hente transaktioner fra Aiia.
2. Brug knappen "Synkroniser bankkonti". Dette vil synkronisere direkte med bankerne i de seneste 7 dage. Hvis banken angiver, at forbindelsen har brug for et overvåget login, vil du blive omdirigeret til at logge ind i banken. Husk, at det kan tage mellem 2-30 minutter, før transaktionerne kommer igennem (afhængigt af, hvor lang tid tilbage synkroniseringen skal udføres).
3. Hvis disse metoder ikke lykkedes, og de manglende transaktioner er ældre end 7 dage, bedes du kontakte Aiia på support@aiia.eu. Aiias support er i stand til at gennemtvinge en banksynkronisering i den nødvendige tidsramme, og derefter bør transaktionerne vises i e-conomic.
4. Hvis transaktionerne er fra de seneste dage, især hvis de er i weekenden, kan det være, at de ikke er blevet "Booket" af banken endnu. Sørg for, at transaktionerne er blevet "Booket" og ikke "Reserveret" eller "Kø". Hvis du er i tvivl, kontakt support.
- Hvorfor bliver bank posteringer duplikeret?
Det er simplet at håndtere duplikerede posteringer.
1. Slet alle de berørte transaktioner: både de "gamle", originale transaktioner (selvom de er afstemt) og de "nye".
2. Tryk på det orange tandhjul og vælg "Alle indstillinger", hvor du klikker på "Smart Bank" i menuen til venstre under "Integrationer".
3. Tryk på ikonet af en pil der rotere og hedder "Hent kontotransaktioner" til at genhente transaktionerne fra det pågældende tidsrum.
Hvorefter du ikke længere skulle have dubletter.Bemærk venligst, at der opstår dubletter på grund af uoverensstemmelser i de data, bankerne sender til Aiia, især når transaktioner er ændret fra reserveret til Booket. Nogle gange ændres både teksten og datoen for transaktionen, og det er derfor svært at forhindre, at alle dubletter vises.
Dubletter bør dog ikke ske ofte. Kontakt venligst AIIA på support@aiia.eu, hvis du oplever duplikerede transaktioner meget ofte, især hvis de har samme tekst og dato. AIIA arbejder konstant på at forbedre løsningen, så de vil sætte pris på din feedback om denne sag, for at give en bedre brugeroplevelse.
- Hvorfor skal jeg ofte forny forbindelsen?
I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at forny forbindelsen tidligere end 90 dage. Det kan skyldes, at banken har ændret noget på kontoen: adgangsrettigheder, underliggende datapolitikker, teknisk vedligeholdelse/opdateringer mm.
Bemærk, at Danske Bank særligt er berørt af dette problem.
Prøv følgende:1. Tryk på det orange tandhjul og tryk på "Alle indstillinger", hvorefter du klikker på "Smart Bank" under "Integrationer" i menuen til venstre.
2. Brug knappen "Synkroniser bankkonti". Hvis banken angiver, at forbindelsen har brug for et overvåget login, vil du blive omdirigeret til at logge ind i banken.
3. Sørg for at bruge de korrekte NemID/MitID-oplysninger til at logge ind i banken. Det kan ske, at den oprindelige forbindelse til bankkontoen blev oprettet med et sæt oplysninger (f.eks. af en tidligere kollega; Privat eller Erhverv), og hvis du bruger forskellige, kan det skabe problemer.
4. Hvis du er i tvivl, kontakt support. Det kan være nødvendigt at slette integrationen og Aiia-kontoen og sætte den op igen fra bunden med det ønskede NemID/MitID.
- Hvorfor mangler mine posteringer transaktions oplysninger?
Det kan tage et par dage, før ekstra transaktionsdetaljer kommer igennem. Dette varierer fra bank til bank.
Vær opmærksom på, at vi kun kan få adgang til detaljer for transaktioner, der er sket efter den første bankforbindelse via Aiia blev etableret.
Det kan også hjælpe, hvis du bruger knappen "Synkroniser bankkonti" fra siden Bankforbindelser.
Hvis detaljerne stadig ikke kommer igennem, kan det måske hjælpe at kontakte banken og spørge, om de sender disse detaljer i noget som hedder PSD2-grænseflader. Hvis oplysningerne sendes af banken, bedes du kontakte e-conomic supporten, så vil vi gøre vores bedste for at undersøge det nærmere, og forsøger også at bringe detaljerne ind i e-conomic.
Vi ser dog ofte at vi henter alt data vi kan, men at banken ikke sender dataen igennem den korrekte forbindelse.
- Hvordan sletter jeg min Smart Bank integration?
Vores supportteam kan fjerne Aiia-integrationen fra e-conomic for dig. Din bank vil dog stadig forblive integreret med Aiia, indtil samtykket udløber. Hvis du derfor vil fjerne bankintegrationen fra Aiia, kan du gøre det ved at logge på Aiia-kontoen her: https://app.aiia.eu/#/hub/login.
Kontakt os
Chat med os nu
Ring til os
Spørg os om alt
man-tors 9-15
og fre 9-14Ring
88 20 48 40Skriv til os
Vi sidder klar til at svare
man-tor 9-20, fre 9-15
og søn 10-13