e-copedia

Afslut regnskabsår med åbne valuta posteringer

Vejledning
Hvis man har lavet kunde- eller leverandørbetalinger i udenlandsk valuta, er det vigtigt, at de bliver udlignet med deres respektive fakturaer, for at regnskabsåret kan afsluttes uden problemer.

Hvis der er en betaling i en udenlandsk valuta, som ikke er udlignet, vil der komme en besked med en advarsel, når du prøver at afslutte regnskabsåret.

Beskeden fortæller, at der er et bestemt antal der ikke er udlignet. Dog fortæller beskeden ikke, om der er tale om en kunde eller leverandør. 

Sådan finder du en indbetaling i anden valuta

  1. Lav en automatisk udligning, så tjekker systemet hvad der kan udlignes og gør det, hvis du accepterer det.
  2. Kig leverandør- og kundekontokort igennem på Åbne posteringer, og se om der er en betaling lavet i en anden valuta, der ikke er udlignet.
Tip:
En automatisk udligning vil som udgangspunkt være nok, og derfor et godt sted at starte. Hvis den ikke fanger den ikke-udlignede postering, kan det være at beløbene ikke passer sammen, eller at det er i to forskellige valutaer, og du er derfor nødsaget til at finde dem manuelt.

Vælg hvor du vil starte, enten Leverandørkontokort, eller Kundekontokort.

Her kan du se hvordan du udligner posteringer på din kunde.

Her kan du se hvordan du udligner posteringer på din leverandør.

Når du står i søgningen er proceduren den samme.
I søgefeltet giver det mening at indskrænke søgningen, så de felter som du skal tage stilling til er:

Fra dato: Startdatoen for det regnskabsår du gerne vil afslutte.

Til dato: Slutdato for det regnskabsår du gerne vil afslutte.

Vis kun åbne: For ikke at kigge en masse igennem der allerede er udlignet, skal du krydse af i denne.

Valuta: Hvis du på forhånd ved hvilken valuta det drejer sig om kan du vælge den, ellers skal du vælge ”Omregnet”.

Sådan udligner du en indbetaling i anden valuta

  1. Når du kommer ind på kontokortet skal du kigge i ”Valuta” kolonnen, og lede efter dem, der er angivet i anden valuta.
  2. Nu har du så har fundet de posteringer, der ikke er udlignede, kigger du øverst til venstre og finder (i dette tilfælde) kundens navn.
  3. Nu skal du ind under "Salg" og "Kunder" og finde kunden og trykke på ikonet ”Åbne posteringer”.
  4. Her skal du sikre dig, at valuta på åbne posteringer står til den rigtige valuta.
  5. Find posteringerne der ikke er udlignet og kryds dem af i boksen til venstre og tryk på "Udlign valgte".
  6. Du kan nu gå ind og afslutte dit regnskabsår.

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Success Icon

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

Beklager, der er sket en fejl. Prøv venligst igen.

Woman using smartphone