e-conomic vs Excel
Er du en nystartet virksomhed på jagt efter den helt rigtige løsning til at føre regnskab? Eller er du en etableret virksomhed, der laver dit regnskab i Excel, men gerne vil høre mere om fordele og ulemper ved at skifte til et digitalt regnskabsprogram som e-conomic?
Vi vil gerne gøre dig klogere på om e-conomic eller Excel, er den rigtige løsning for din virksomhed - både i dag og i fremtiden. Derfor har vi udarbejdet en dybdegående sammenligning mellem de to regnskabssystemer, så det forhåbentligt bliver nemmere for dig at træffe den rette beslutning.
Hvilke virksomheder henvender de sig til?
Det er selvfølgelig vigtigt at vælge et regnskabsprogram, der passer til den type virksomhed du driver. Og her giver det mening at have in mente, at programmet helst også skal kunne understøtte din virksomheds vækstrejse, så du ikke behøver at skifte regnskabsprogram igen lige foreløbig.
e-conomic
e-conomic egner sig til både de små, mellemstore og større virksomheder. Det er nemlig et fleksibelt regnskabsprogram, der kan tilpasses dine behov i takt med din virksomheds vækstrejse.
Excel
Excel henvender sig til små virksomheder og selvstændige. For mange mindre virksomheder har Excel været det naturlige valg, når der for første gang skulle føres regnskab. Med Excel får du nemlig et (for mange) velkendt system, der tilbyder hjælp til basal regnskab. Vi ser dog mange skifte til et digitalt regnskabsprogram i takt med, at virksomheden vokser.
Mange virksomheder skal inden for de næste par år flytte deres regnskab fra Excel til et digitalt regnskabsprogram,
da den nye bogføringslov stiller krav til digital bogføring og digital opbevaring af bestemte bilag. Læs her om det også gælder din virksomhed.
Væsentlige forskelle
e-conomic
Den største forskel på e-conomic og Excel er, at e-conomic er et program, der er udviklet med det ene formål at hjælpe dig med din bogføring. Derfor er hele programmet centreret omkring at gøre det så nemt som muligt for dig at føre regnskab. Og det danner fundamentet for den næste store forskel på e-conomic og Excel - nemlig hvor meget af din tid programmerne hver især kræver.
Du vil opleve, at det er langt mindre tids - og ressourcekrævende at lave regnskab i e-conomic end i Excel. Både fordi det er nemmere for dig at navigere i programmet og finde de rigtige funktioner, men også fordi det med e-conomic er muligt at automatisere store dele af regnskabsprocessen.
Desuden er e-conomic et online regnskabsprogram, hvilket betyder, at du kan tilgå programmet via enhver computer, der har adgang til internettet. Excel bor derimod typisk lokalt på din computer, og kan ikke tilgås online.
e-conomic tilbyder også en højere grad af sikkerhed end Excel, fordi programmet modsat Excel er designet til at beskytte dine regnskabsdata. Du kan læse mere om sikkerheden i e-conomic, her.
Excel
Excel er modsat e-conomic ikke specifikt udviklet til bogføring, men indeholder mange funktioner, der gør det muligt at lave regnskab. Du vil helt sikkert opleve, at du er nødt til at afsætte mere tid til at lave dit regnskab i Excel, fordi du ikke har de samme funktioner til rådighed eller mulighed for automatisering. Tilgengæld er Excel gratis, hvor du med e-conomic vil blive opkrævet et månedligt beløb - afhængigt af din pakke. Læs mere om e-conomics priser og pakker. Excel er også et rigtig godt program, når du fx skal lave et budget - både i en personlig og arbejdsmæssig kontekst.
Typisk fungerer Excel som et on-premise program, hvilket betyder, at det installeres lokalt på din computer, og derfor ikke kan tilgås online. På den måde bliver det sværere for dig at samarbejde med andre om regnskabet, men tilgengæld er du ikke afhængig af en internetforbindelse for at se dit regnskab.
Der er selvfølgelig fokus på sikkerhed i Excel, og programmet tilbyder nogle grundlæggende sikkerhedsfunktioner, som fx adgangskontrol. Men i og med Excel ikke er designet til at beskytte regnskabsdata, vil du kunne opleve nogle sikkerhedsbrister ved programmet.
Sammenligningsoversigt
e-conomic | Excel | |||
---|---|---|---|---|
Stiftet | 2001 | 1985 | ||
Basale regnskabsfunktioner* | ||||
Telefonsupport | ||||
Chatsupport | Mailsupport | |||
Dedikeret support til revisorer/bogholdere | ||||
Automatisk bankafstemning | ||||
Mobil-app | ||||
Pris fra | 199,- | 79,- | ||
Fakturabetaling i systemet | ||||
Automatisk bilagshåndtering | ||||
Elektronisk fakturering | ||||
Match bilag automatisk |
Dyk ned i funktionerne og deres forskelle
Hvordan ønsker du at arbejde med regnskab?
Der er stor forskel på, hvordan du arbejder med regnskab i e-conomic og Excel.
Derfor er det en god idé at undersøge, hvilket program, der passer bedst til den måde, du ønsker at føre regnskab på.
e-conomic
I e-conomic kan du minimere den tid du bruger på regnskabet, fordi du har adgang til funktioner, der er udviklet med formålet at gøre det så nemt som muligt for dig at bogføre. Fx kan du håndtere flere bilag på samme tid, og du kan lave hele din bankafstemning med ét klik.
Excel
I Excel er du i højere grad overladt til dig selv, fordi det ikke er et program, der er dedikeret til regnskab, og de samme funktioner er derfor ikke til rådighed. Du kan altså forvente en langt højere manuel arbejdsbyrde,
når du laver regnskab i Excel.
Hvilke øvrige systemer vil du integrere med dit regnskabsprogram?
Når du kobler dine øvrige systemer sammen med regnskabsprogram deles data automatisk på tværs af systemerne,
og det kan spare dig for et hav af manuelle tasteopgaver.
e-conomic
I e-conomic har vi, på nuværende tidspunkt, mere end 350 officielle integrationspartnere. Du kan se det fulde overblik over vores integrationer her. Det betyder, at der er rig mulighed for at koble dit regnskabsprogram sammen med netop de systemer, du ønsker. Det kan fx være dit lønsystem, kassesystem eller lagersystem.
Excel
Der findes ikke et komplet overblik over de systemer, som Excel integrerer til, fordi det afhænger af, hvilken version af Excel du arbejder i. Typisk vil du kunne koble Excel sammen med andre Microsoft produkter. Ønsker du at koble Excel sammen med andre systemer, fx dit lønsystem, skal du være forberedt på, at processen er krævende, og afhænger af, at du har stærke Excel-kompetencer.
Hvilke omgivelser vil du gerne arbejde i?
Det er bestemt også værd at overveje, hvilke omgivelser, du fremover ønsker at arbejde med dit regnskab i. Vil du arbejde i omgivelser, hvor du i højere grad bliver hjulpet med at føre regnskab? Eller betyder det mere for dig, at du kan lave dit regnskab i omgivelser, der er velkendte?
e-conomic
Hvis du ønsker at arbejde i omgivelser, der i højere grad er designet til lave bogføring, og hvor du hele tiden hjælpes godt på vej, så er e-conomic den rette løsning for dig. e-conomic er nemlig designet til at guide dig til at lave dit regnskab nemt og korrekt.
Excel
For personer med erfaring i Excel kan det være en fordel at arbejde i et velkendt program, der tilbyder basal hjælp til regnskab. På den måde bliver du ikke distraheret af nye funktioner, men kan fortsætte med at arbejde på den måde, som du hidtil har gjort.
Hvad er dine ønsker til opstartshjælp og support?
Det er selvfølgelig vigtigt, at du kommer godt fra start med din nye regnskabsløsning. Men det er mindst lige så vigtigt,
at du har adgang til kyndig support, uanset hvor længe du har arbejdet i programmet.
e-conomic
I e-conomic modtager alle nye brugere en række mails, som er udarbejdet med fokus på at få dig godt fra start. Desuden har e-conomic en supportafdeling med mere end 100 medarbejdere, der tilbyder vejledning og support både via chat og telefon.
Excel
I Excel er der adgang til en mailsupport gennem deres Office-support.
Engageret kundeservice på telefonen
Hjælpeartikler til enhver situation
Gratis online kurser hver dag - også for brugere på en prøveperiode
Hurtige besvarelser på chatten
Utallige hjælpevideoer
Sådan adskiller programmernes arbejdsgange sig fra hinanden
Indtil nu har vi gennemgået, hvordan e-conomic og Excel adskiller sig fra hinanden i forhold til, hvordan der arbejdes med regnskab, hvilke integrationsmuligheder der er, hvordan omgivelserne i programmet ser ud, og hvilke muligheder der er for vejledning og support. Nu vil vi dykke ned i, hvilken forskel, der er på arbejdsgangene i de to programmer.
Sådan laver du fakturaer
e-conomic
I e-conomic er der standardskabeloner til faktura. Det betyder, at du
nemt og hurtigt kan komme i gang med at fakturere dine kunder.
Ønsker du selv at designe din faktura, så er det også en mulighed.
Du kan sende din faktura direkte fra e-conomic.
Excel
Det er ikke muligt at fakturere direkte i Excel. Men du kan dog finde
forskellige fakturaskabeloner på Microsofts hjemmeside, som
du med fordel kan bruge til at fakturere
dine kunder.
Sådan holder du styr på dine kunder
Det er selvfølgelig enormt vigtigt, at du holder styr på dine kunder, da de er eksistensgrundlaget for din virksomhed.
Derfor er det relevant at se på hvilke muligheder, der er for at holde styr på dine kunder i de to programmer.
e-conomic
I e-conomic kan du selvfølgelig importere og oprette dine kunder, trække lister mv. Herudover kan du inddele dine kunder i alle de grupperinger, du ønsker.
Excel
I Excel hjælpes du ikke til at holde styr på dine kunder. Det er op til dig selv at finde den bedste måde for det i programmet. Det betyder selvfølgelig, at du helt selv kan bestemme, hvordan du ønsker, at det sættes op, men tilgengæld er det forbundet med en del manuelt arbejde og du får sandsynligvis ikke det samme overblik.
Sådan holder du styr på dine varer/ydelser
Det er - ligesom med dine kunder - også vigtigt at holde styr på dine varer/ydelser, når du driver en virksomhed.
Og derfor ser vi også på, hvordan de to programmer adskiller sig fra hinanden på det punkt.
e-conomic
Du kan oprette dine varer/ydelser og sætte dem i system i e-conomic. De varer/ydelser, du har oprettet, kan du indsætte på din faktura, hvilket gør det nemt for dig at holde styr på, hvor meget du sælger af hvad. Du behøver ikke vælge om den enkelte vare skal være med eller uden moms, når du indsætter varen på en faktura - det ordnes nemlig helt automatisk. Det eneste du skal gøre er at tilføje varen til en varegruppe med andre varer, som enten er med eller moms.
Læs mere om, hvordan du styrer momsen ud fra varegrupperne i e-conomic her.
Excel
I Excel hjælpes du - ligesom med dine kunder - ikke til at holde styr på dine varer/ydelser. Det er igen op til dig selv at lave et system, der fungerer for dig i programmet.
Sådan håndterer du dine bilag
Bilag er afgørende for at styre virksomhedens udgifter effektivt. Det er en god idé at tænke på, hvordan bilagene håndteres i din fremtidige regnskabsløsning. Specielt i forhold til den nye bogføringslov, der kræver, at din regnskabsløsning understøtter digital bilagshåndtering.
e-conomic
Med e-conomic får du et regnskabsprogram, der understøtter digitale bilag. Du kan - via din computer eller mobil - uploade dine bilag direkte til programmet. Og det er ikke den eneste fordel, der er forbundet med at håndtere bilag i e-conomic. I e-conomic er der nemlig en række funktioner, der betyder at du sparer en del tid på bilagsprocessen. Fx kan e-conomic automatisk aflæse dine bilag, så du slipper for manuelt at udfylde alle informationer. Herudover kan du matche dine bilag med din bogføring og på den måde undgå at parre dem en for en. I e-conomic kan du også modtage EAN-fakturaer, og endda få et EAN-nummer uden beregning.
Excel
Du kan også opbevare dine bilag i Excel, men da det ikke er et dedikeret regnskabsprogram, er processen mere bilagshåndtering mere besværlig. Der er fx ikke mulighed for automatisk at få dine bilag aflæst af Excel. I det hele taget bliver du ikke i samme grad hjulpet som i e-conomic.
Blandt revisorer og bogholdere er e-conomic et meget velkendt regnskabsprogram.
Du får derfor hurtig og kompetent rådgivning om dit regnskab, når du samarbejder med din revisor.
Din revisor eller bogholder har altid gratis adgang til dit regnskab.
- Nanna AjslevMedejer, WHY - Food and Cocktails
Det har stor betydning, at vi har let adgang til alle kasserapporter, varekøb og generelle nøgletal som omsætning, udgifter mm. Det betyder bl.a., at vi hele tiden kan følge indtjeningen på de enkelte varegrupper og optimere på eksempelvis indkøb.
- Martin Dahl CarstensenCFO, Miinto
Med C5, der ikke var integreret med vores eget administrationssystem var arbejdsgangene besværlige, og vi brugte et hav af dyre konsulenttimer, når systemet skulle rettes til. Med e-conomic regnskabsprogram har vi et skalerbart system, der kører problemfrit i skyen, hvor vi slipper for dyre konsulenttimer.
- Rene LohpehreDirektør, Malerfirmaet NPC
Vores lønsystem er Dataløn. Og det har vi valgt, fordi det er helt integreret - både med vores time-lønsystem, som er Intempus, og så vores regnskabssystem, som er e-conomic. ...det er utrolig lidt, vi beskæftiger os med administration. Det er noget, vi kan sætte ind i kalenderen til en formiddag hver 14. dag. Så det er bare at komme i gang.
Prøv e-conomic regnskabsprogram gratis og uden forpligtelser
Kræver ikke kreditkort
Ingen binding
Udløber automatisk