Sådan fungerer e-fakturaer
En e-faktura er en betegnelse for fakturaer, som bliver sendt eller modtaget elektronisk via et EAN/GLN-nummer, P-nummer eller CVR-nummer. Når du modtager e-fakturaer, lander de automatisk i din Inbox i e-conomic, hvor du nemt kan behandle dem. Det giver større sikkerhed, bedre sporing og kræver langt færre manuelle processer.
PDF-faktura
Når du modtager PDF-fakturaer på e-mail, følger der en række manuelle processer med. Fakturaen skal både downloades, printes og uploades til e-conomic. Altsammen tidskrævende arbejde med risiko for fejl.
E-faktura
Når du modtager e-fakturaer bliver informationer fra din leverandørs system overført direkte til din Inbox i e-conomic. Det medfører højere sikkerhed, giver bedre sporing og kræver langt færre manuelle processer.
Fordelene ved at modtage e-fakturaer
Sikker levering
E-fakturaer sendes direkte til dit regnskabsprogram, uden omveje.
Undgå fakturasvindel
E-fakturaer sendes som data via krypterede forbindelser, der ikke kan manipuleres.
Færre processer
E-fakturaer gør det nemt for dig at arbejde med dit regnskab, uden fejl.
Læs mere om de største fordele
E-fakturering skaber
værdi for Borg Sound
”Risikoen for at en faktura bliver overset og leverandøren ikke får rettidig betaling er blevet reduceret markant med elektronisk samhandel, frem for når vi modtager fakturaer sendt som PDF via mail. De fakturaer vi modtager elektronisk har herudover mindsket vores arbejdsgange, inden fakturaerne er klar til bogføring.”
Mette Guldberg, Intern Bogholder, Borg Sound
Læs om e-fakturering hos Borg Sound
Kom i gang med at
modtage e-fakturaer
Har du Smart Inbox eller Scanning? Så modtager du allerede e-fakturaer direkte i din Inbox.
Har du ikke Smart Inbox eller Scaning? Hvis du ikke har haft en Inbox før, skal du blot:
1. Klikke på din Inbox øverst til højre i e-conomic
2. Klikke på knappen "Aktivér din inbox"
3. Følge guiden for at aktivere modtagelse af e-fakturaer
Du modtager e-fakturaer direkte og gratis i din Inbox i e-conomic. Her kan du nemt og effektivt kategorisere, oprette posteringer, sætte til betaling og tjekke om informationer er korrekt.
* Nogle leverandører kan ikke sende e-fakturaer. Her vil du modtag fakturaen, som du plejer.
Få dine leverandører
til at sende e-fakturaer
Vil du gerne have dine leverandører til sende e-fakturaer til dig?
Så skal du:
1. Have argumenterne i orden
2. Lave målrettet kommunikation til dine leverandører
3. Kommunikere tydeligt til nye leverandører
4. Få dine medarbejdere med
5. Stå fast ved din beslutning.
På bloggen gennemgår vi de 5 trin, så du kan få et godt elektronisk samarbejde med dine leverandører.
E-fakturering skal være for alle
“e-conomic vil, med gratis e-fakturering, rykke standarden for samhandel ét stort skridt op ad digitaliseringsstigen. Det gør vi ved at tage fat i begge ender af processen samtidig – både afsendelse og modtagelse af e-fakturaer.
Som det første økonomisystem i Danmark, gør vi det ved både at have indbygget elektronisk fakturamodtagelse og elektronisk afsendelse som standard. Gratis for alle kunder.”
Thomas Permin Berger, Strategy Director, Visma e-conomic
Har du forslag til forbedringer?
Din feedback er afgørende for, at vi kan skabe den bedst mulige løsning. Derfor vil vi meget gerne høre fra dig, hvis du har ønsker eller forslag til modtagelse af e-fakturaer i e-conomic.
Få svar på de oftest stillede spørgsmål om e-fakturering
Hvad er en e-faktura?
Hvad er EAN og hvad bruger man det til?
Jeg har slettet en e-faktura ved en fejl. Hvordan finder jeg den igen?
Hvilke leverandører kan sende e-fakturaer?
Kan jeg videresende en kopi af en e-faktura?
Hvad er forskellen på en e-faktura og en PDF-faktura
Hvordan får jeg mine leverandører til at sende mig e-fakturaer?
Er det gratis at modtage e-fakturaer?
Kan jeg vælge ikke at modtage e-fakturaer fra nogle af mine leverandører?
Kan jeg også modtage min e-faktura på e-mail?
Hvordan sender mine leverandører e-fakturaer til mig?
Hvordan afmelder jeg modtagelse af e-fakturaer igen?