Sådan bliver bogføringen nemmere for dig
Sådan bliver bogføringen nemmere for dig
Der er mange måder at bogføre på. Nogle tager udgangspunkt i bankposteringerne og bogfører en bunke bilag ad gangen. Andre begynder med bilaget og bogfører løbende. Uanset hvordan du gør, har du virkelig mulighed for at arbejde effektivt med Smart-pakkens funktioner. Her er 4 tips til hvordan.
Der er mange måder at bogføre på. Nogle tager udgangspunkt i bankposteringerne og bogfører en bunke bilag ad gangen. Andre begynder med bilaget og bogfører løbende. Uanset hvordan du gør, har du virkelig mulighed for at arbejde effektivt med Smart-pakkens funktioner. Her er 4 tips til hvordan.
4 tips til mere tid og mindre besvær
Step 1: Arbejd med digitale bilag
Glem alt om ringbind og papirkvitteringer. Grundlaget for enklere bogføring er digitale bilag. Og i fremtiden skal du ifølge bogføringsloven opbevare bilagene digitalt.
Vi anbefaler derfor, at du lægger dine bilag digitalt ind i Inboxen, hvorfra du let kan arbejde videre med dem. Du kan fx bruge e-conomic appen – hvis du da ikke får e-fakturaer direkte i systemet (dem kan du i øvrigt få via EAN i Smart-pakken).
Step 2: Lav din postering med få klik
Taster du beløb, forfaldsdato og andre informationer, når du lægger udgiftsbilag ind? Det kan du springe over med Smart-pakken.
Når du uploader fakturaer og kvitteringer til Inboxen, aflæser systemet nemlig selv informationerne. Inboxen kan også foreslå en konto baseret på din tidligere bogføring. Du skal bare klikke ’opret ny postering’ – så ryger posteringen over i kassekladden.
Step 3: Skyd genvej til bilagene
Har du lagt mærke til knappen med papirclipsen i kassekladden?
I Smart-pakken behøver du ikke bruge tid på at finde bilag til dine posteringer. Brug knappen Bilagsmatch. Så kigger systemet på de bilag, du har uploadet til Inboxen og tjekker, om der er et, der matcher – og du skal bare godkende. (Bilagsmatch virker kun på bilag uploadet, mens du har Smart-pakken).
Er bilaget ikke i Inboxen, skal du måske have det af en kollega. I alle pakker kan du oprette bilagsindsendere og let bede kollegerne om manglende bilag – som de kan sende via e-conomic app uden at få adgang til selve regnskabet.
Step 4: Gør bankafstemningen automatisk
1. Uanset pakke kan du bruge bankafstemning i e-conomic. Og med Smart-pakken kan du sætte hele processen på autopilot.
2. Forbinder du din bank direkte med regnskabsprogrammet via bankintegration, overføres bankposteringerne automatisk til den konto, du har valgt fra din kontoplan – og gør det nemt at afstemme uden fejl.
3. Når dine bankposteringer skal bogføres, kan du bruge knappen Autoforslag – så foreslår e-conomic selv hvordan, og du kan nøjes med at godkende. Og mangler der bilag, kan du også her bruge Bilagsmatch.
4 tips til mere tid og mindre besvær
Step 1: Arbejd med digitale bilag
Glem alt om ringbind og papirkvitteringer. Grundlaget for enklere bogføring er digitale bilag. Og i fremtiden skal du ifølge bogføringsloven opbevare bilagene digitalt.
Vi anbefaler derfor, at du lægger dine bilag digitalt ind i Inboxen, hvorfra du let kan arbejde videre med dem. Du kan fx bruge e-conomic appen – hvis du da ikke får e-fakturaer direkte i systemet (dem kan du i øvrigt få via EAN i Smart-pakken).
Step 2: Lav din postering med få klik
Taster du beløb, forfaldsdato og andre informationer, når du lægger udgiftsbilag ind? Det kan du springe over med Smart-pakken.
Når du uploader fakturaer og kvitteringer til Inboxen, aflæser systemet nemlig selv informationerne. Inboxen kan også foreslå en konto baseret på din tidligere bogføring. Du skal bare klikke ’opret ny postering’ – så ryger posteringen over i kassekladden.
Guide til postering via automatisk aflæsning
Step 3: Skyd genvej til bilagene
Har du lagt mærke til knappen med papirclipsen, når du er i kassekladden?
I Smart-pakken behøver du ikke bruge tid på selv at finde bilag til dine posteringer. Brug knappen Bilagsmatch. Så matcher e-conomic bilagene i din Inbox med dine posteringer, og du skal bare godkende for at knytte bilaget til den enkelte postering.
Er bilaget ikke i Inboxen, skal du måske have fat i det hos en kollega. I alle pakker kan du oprette andre som bilagsindsendere. Så kan du let bede kollegerne om manglende bilag, og de kan sende dem via e-conomic app – uden at de får adgang til selve regnskabet.
Guide til Bilagsmatch Guide til Bilagsanmodning
Step 4: Gør bankafstemningen automatisk
1. Uanset pakke kan du bruge bankafstemning i e-conomic. Og med Smart-pakken kan du sætte hele processen på autopilot.
2. Forbinder du din bank direkte med regnskabsprogrammet via bankintegration, overføres bankposteringerne automatisk til den konto, du har valgt fra din kontoplan – og gør det nemt at afstemme uden fejl.
3. Når dine bankposteringer skal bogføres, kan du bruge knappen Autoforslag – så foreslår e-conomic selv hvordan, og du kan nøjes med at godkende. Og mangler der bilag, kan du også her bruge Bilagsmatch.
Har du digitaliseret dine bilag?
Kom godt i gang på en time
Vi afholder hver uge gratis onlinekurser. Stil spørgsmål undervejs og få tips og tricks til enklere bogføring i e-conomic.
Husk lige appen
Har du ikke allerede e-conomic app, så hent den nu.
Appen gør det let at sende bilag direkte til Inboxen, sende fakturaer, oprette kunder og meget mere.
Hent e-conomic app i App Store eller på Google Play:
Husk lige appen
Har du ikke allerede e-conomic app, så hent den nu.
Appen gør det let at sende bilag direkte til Inboxen, sende fakturaer, oprette kunder og meget mere.
Hent e-conomic app i App Store eller på Google Play:
Kan vi hjælpe dig med noget?
Spørgsmål og svar om opgradering til Smart-pakken
Hvorfor er jeg blevet opgraderet til Smart-pakken?
Vi har udvalgt en række kunder, som vi tror kan få glæde af at prøve de mange smarte funktioner i Smart-pakken på basis af, hvordan de bruger e-conomic i dag.
Skal jeg betale for opgradering til Smart-pakken
Nej – du betaler det, du plejer at betale for Plus-pakken. Vi synes bare, du skal have chancen for at opleve, hvad Smart-pakken kan gøre for dig og din bogføring.
Hvad er Smart-pakken?
Smart-pakken er den pakke, flest e-conomic-brugere vælger. Det er også den, vi oftest anbefaler, for Smart-pakkens genveje og intelligente funktioner gør det let at digitalisere bogføringen, samtidig med at du kan automatisere mange opgaver og rutiner.
Dit regnskabsprogram kan nemlig gøre meget af arbejdet for dig i Smart-pakken – så du sparer tid, arbejder effektivt og minimerer risikoen for fejl. Du har altså alle muligheder for at udnytte den digitalisering, som den nye bogføringslov kræver, til fordel for dig selv og din virksomhed.
Kan jeg komme tilbage til min sædvanlige Plus-pakke igen?
Ja, selvfølgelig. Hvis ikke du aktivt vælger at fortsætte med Smart-pakken, bliver din e-conomic aftale automatisk til en Plus-pakke igen efter 26/6 2023.
Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil fortsætte med Smart-pakken?
Vil du have glæde af de mange smarte funktioner som fx automatisk aflæsning af bilag, Bilagsmatch, Autoforslag og Workflows også efter 26/6 2023, kan du vælge at fortsætte med Smart-pakken her.
Gør du ikke noget, vil din e-conomic aftale automatisk blive til en Plus-pakke igen efter 26/6 2023. Vil du gerne tilbage til Plus-pakken inden da, kan du håndtere dit abonnement og din pakke ved at klikke ‘Abonnement’ og ‘Abonnementsstatus’ under ‘Alle indstillinger’ i e-conomic.