Hvorfor er den nye bogføringslov blevet til?

Hvad er kravene til udbyderne, og hvad er intentionen bag lovgivningen?

Det er nogle af de spørgsmål, som Nicolas Kjeldsen, Legal Advisor i e-conomic, dykker ned i på denne side. Læs mere om kravene, intentionen bag og hvad e-conomics rolle har været i lovprocessen her.

 
 
Hvorfor er bogføringsloven blevet til?
 
 
 
 
 

Den nye bogføringslov i korte træk

 
 

Den nye bogføringslov er en videreførelse og også en revolutionering af, hvad man har set før

Nicolas Kjeldsen, Legal Advisor, e-conomic
 

"Den nye bogføringslov er en videreførelse og også en revolutionering af, hvad man har set før"
Nicolas Kjeldsen, Legal Advisor, e-conomic

Den 24. maj 2022 blev der vedtaget en ny bogføringslov, og den 1. februar 2023 blev de endelige krav til bogføringssystemer bekendtgjort. 

Ifølge Nicolas Kjeldsen, Legal Advisor i e-conomic, er den nye bogføringslov i korte træk både en fortsættelse af gamle bestemmelser samt en række nye krav, som kommer til at påvirke både udbyderne af bogføringssystemer og nogle danske virksomheder: “Hvor den nye bogføringslov virkelig kommer til at ramme er i kravene til udbyderne af bogføringssystemerne og - hvilket nok får den største betydning for markedet og slutbrugeren - at der for nogle virksomheder kommer et krav om, at de skal bruge et digitalt bogføringssystem.

 

Hør Nicolas fortælle mere om den nye bogføringslov

 

Nicolas Kjeldsen, Legal Advisor i Visma e-conomic, arbejder til dagligt bl.a. med den nye bogføringslov, hvor han både rådgiver e-conomic og andre Visma virksomheder og er tæt sparringspartner til Erhvervsstyrelsen. I denne video fortæller han mere om kravene til digitale bogføringssystemer, hvorfor den nye bogføringslov er blevet vedtaget, hvordan e-conomic har været med til at påvirke lovprocessen, og hvad du som kunde skal være ekstra opmærksom på.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

e-conomic har i de mange sidste år arbejdet konkret på at fremme digitalisering og automatisering i bogføringsprocesserne. Og det har været vores klare genklang over for Erhvervsstyrelsen i denne proces: Den nye bogføringslov skal give mening for både udbyderne på markedet og samtidig have fokus på, hvordan vi kan give kunderne en god brugeroplevelse.

Nicolas Kjeldsen, Legal Advisor, e-conomic
 
 
 
 
 

Her er e-conomic i dag

 
 

*Med en nettoomsætning på over 300.000 kr i to efterfølgende år.

 
 
 

I e-conomic arbejdes der lige nu på at forberede vores system på de nye krav til udbyderne af digitale bogføringssystemer, som træder i kraft senere på året. Samtidig har e-conomic ifølge Nicolas ikke bare et ønske om at følge den markedsstandard lovgivningen lægger op til, “... men vi vil tage skridtet videre og se på, hvordan vi kan sørge for at lave en endnu bedre løsning for vores kunder og samtidig se ind i, hvilke muligheder der er for at forsøde tilværelsen.

Vi prøver som virksomhed at tage ekstra ansvar, hvilket giver god mening i forhold til den rolle, vi har på markedet som en af de helt store spillere”. Bl.a. fremhæver han, at e-conomics WOW-supportere sidder klar på telefon, mail og chat for at rådgive jer i, hvordan I kan bruge funktionaliteterne i e-conomic til at møde kravene om digital bogføring, som I skal overholde i den nærmere fremtid – bl.a. i forhold til at opbevare digitale bilag og registreringer i Inboxen.

 

Du kan kontakte vores supportafdeling her

 
 
 

Tre fokusområder for de digitale bogføringssystemer

 

Det er ikke kun brugerne, der har nye krav, de skal leve op til i bogføringsloven. Bogføringssystemerne skal forholde sig til en lang række krav, der kan inddeles i tre overordnede kategorier. Læs mere om dem herunder.

 
 
 
 
 
 

Registrering og opbevaring af bogføringsmateriale

 

Udbyderne af bogføringssystemerne skal i højere grad forholde sig til kravet om en sikker opbevaring og registrering af bogføringsmateriale på vegne af deres kunder. Bl.a. skal de gøre det muligt for kunderne at løbende kunne registrere sine transaktioner og opbevare tilhørende bilag i mindst fem år.

Læs mere om kravene til opbevaring af bilag i vores blogindlæg.

 
 
sæt dine leverandørfakturaer til betaling med smart pay
sæt dine leverandørfakturaer til betaling med smart pay

send nemt betaling til godkendelse på mobil eller email med smart pay

 
 
 

IT-sikkerhed

 

IT-sikkerhed er et område, der står højt på listen over, hvad udbyderne skal leve op til. “Her kan man drage nogle paralleller til GDPR-lovgivningen", siger Nicolas, som også understreger, at det er en god ide at vælge et godkendt bogføringssystem for ikke selv at stå til ansvar for sikkerheden af dine kunders data. “Man skal som udbyder leve op til kravet omkring IT-sikkerhed ved enten at have udarbejdet en risikovurdering, eller ved at få tildelt en ISAE-3402 eller en ISAE-3000 erklæring. Vi i e-conomic har allerede både en ISAE-3402 og en ISAE-3000 erklæring, hvorfor vi allerede nu kan sætte hak ved kravet omkring IT-sikkerhed.” 

Find begge erklæringer og læs mere om IT-sikkerhed i e-conomic, her.

 
send nemt betaling til godkendelse på mobil eller email med smart pay
 
 
 
 

Automatisering af bogføringsprocesser

 

Til sidst er der i den nye lovgivning et øget fokus på automatisering af bogføringen. Der lægges både op til krav om automatisering indenfor bl.a. bankafstemning, indberetning af årsrapporter og moms samt understøttelse af oprettelse i Nemhandelsregisteret. Derudover er det også skrevet ind i lovgivningen, at der i fremtiden kan opstå et krav om anvendelse af e-fakturering – en funktion, som e-conomic har haft i mange år. “Man kan sige, at automatisering af bogføringen er noget, vi i e-conomic har haft kendskab til og arbejdet hen mod i lang tid.

 
 

Godkend betaling via mobil eller email med smart pay

Godkend betaling via mobil eller email med smart pay

 
 
 
 
 

Mere sikkerhed og en lavere administrativ byrde

 

Erhvervsstyrelsen har, ifølge Nicolas, beskrevet den nye bogføringslov som en lov, der både skal gøre det nemmere for myndighederne at bekæmpe finansiel kriminalitet og en lov, der skal gøre bogføringsarbejdet nemmere for de danske virksomheder.

Det er Erhvervsstyrelsens intention at reducere den administrative byrde for brugerne på markedet. Konkret har de estimeret, at der vil være en foranlediget besparelse på 2,9 mia. kr. årligt, når man fremmer automatiseringen, og det er derfor, de allerede tidligt i processen har været klare om, at det er her de vil ligge det primære fokus.

Dertil siger Nicolas, at Erhvervsstyrelsen har udtalt, at de gerne vil sikre en gennemsigtighed i bogføringen, som vil gøre det nemmere for myndighederne at undersøge mistænkelige forhold hos virksomheder – bl.a. ved at indhente regnskabsmateriale direkte hos udbyderne, hvis det af en eller anden grund ikke er tilgængeligt i den virksomhed, de nu undersøger.

 
 
 
 
 
 
 

Hold dig opdateret på bogføringsloven

 

Vil du løbende holde dig opdateret på den nye bogføringslov? Så har vi samlet de vigtigste informationer og ændringer på denne side.
Du kan bl.a. se tidslinjen for bogføringsloven, læse mere om paragraf 6: Beskrivelse af bogføringsprocedurer og meget mere…

Læs mere her

 
 
 
 

Få det sidste nye om bogføringsloven i din indbakke

 

Vil du gerne høre det seneste nye om bogføringsloven? Så kan du skrive dig op til vores nyhedsbrev, hvor du bl.a. kan glæde dig til at modtage mails, fyldt med vigtige informationer og værdifuld viden om den nye bogføringslov, men også med tips og tricks til bogføringen, invitationer til events og kurser og meget mere.

 

Tilmeld mig e-conomic nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere. Jeg kan selvfølgelig til enhver tid afmelde mig igen.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Illustration, mand med computer
E-post indeni talebobbel

Tak, vi ses i din indbakke