Ny bogføringslov - dit regnskab skal være digitalt

Ny bogføringslov - dit regnskab skal være digitalt

 

Med den nye bogføringslov følger nye - og optimerede - retningslinjer, der primært har fokus på, at din bogføring skal være digital.

Med den nye bogføringslov følger nye - og optimerede - retningslinjer, der primært har fokus på, at din bogføring skal være digital.

 
 
 

Hvad betyder den nye bogføringslov for dig?

 

Den nye bogføringslov har betydning for, hvordan du fremover skal føre regnskab i din virksomhed. Ifølge loven skal dit regnskab nemlig laves i et digitalt bogføringssystem, der opfylder kravene fra Erhvervsstyrelsen. Ligesom du skal digitalisere visse bilag* og alle transaktioner. For mange betyder de nye retningslinjer, at de skal ændre deres nuværende arbejdsgange - og vi forstår godt, hvis det kan virke uoverskueligt. Men bare rolig, vi er her for at hjælpe dig. 

Kravene til digital bogføring og bilagshåndtering træder i kraft løbende - afhængigt af din regnskabsklasse. Vi anbefaler dog, at du tilpasser dit arbejde til bogføringsloven hurtigst muligt, så du har god tid til at vænne dig til din nye måde at arbejde på, og undgår at det bliver en stressende proces.

*Dette er bilag, der som minimum indeholder: Udstedelsesdato, beløb, produkt/ydelse, afsender og modtager (herunder navn, adresse og CVR - eller SE-nummer),
oplysning om momsbeløbets størrelse og betalingsoplysninger.
 

Brug et godkendt, digitalt regnskabsprogram

Du skal lave dit regnskab i et bogføringssystem, der er godkendt af Erhvervsstyrelsen. Bruger du ikke et godkendt system, er du selv ansvarlig for, at det lever op til loven. Men det behøver du heldigvis ikke bekymre dig om, da e-conomic er godkendt.

Digitaliser visse bilag
og alle transaktioner

Du skal opbevare visse bilag og alle dine transaktioner digitalt. Du kan imødekomme dette krav ved at opbevare bilagene i e-conomic og herefter oprette posteringer på dine transaktioner i programmet.

Lav en beskrivelse af din virksomheds
bogføringsprocedurer

Udover kravene til digital bogføring, så skal du lave en beskrivelse af din virksomheds bogføringsprocedure. Det er dog en regel, der allerede er trådt i kraft. I e-conomic har vi gjort det muligt for dig at opbevare din beskrivelse direkte i programmet.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hvad er et digitalt bilag?

 

Et digitalt bilag er - som navnet antyder - en digital version af din faktura. Hvor du tidligere har kunnet opbevare dine bilag i fysisk format, skal du fremover opbevare visse bilag digitalt. Mere konkret, så skal du opbevare dem i et digitalt regnskabsprogram - og det er altså ikke nok, at du blot har dem liggende på din egen server, i en Dropbox, på Google Drive eller lignende.

Se om din faktura er berettiget til Straksindbetaling

 

Automatisk aflæsning af fakturaer i Smart Inbox

 
 
 
 
 
 
 

Hvorfor skal du digitalisere bilag?

 

Der er flere fordele forbundet med at digitalisere dine bilag. Et par væsentlige er, at du minimerer risikoen for at miste vigtige bilag og lave fejl, ligesom du letter den administrative arbejdsbyrde, hvilket sparer dig værdifuld tid. Fra et samfundsperspektiv er det en fordel, at risikoen for finansiel kriminalitet mindskes.

 
 
 
 
 
 
 

Hvordan digitaliserer du dine bilag?

 

Når vi taler digitalisering af bilag i e-conomic, er det vigtigt, at du først og fremmest kender til Inboxen. Det er nemlig her, dine bilag lander, når du har uploadet dem til e-conomic. Der findes flere forskellige måder at digitalisere dine fysiske bilag og få dem ind i din Inbox. I videoen kan du se, hvordan du gør.

Modtag fakturaer elektronisk via EAN med Smart Inbox

 
 
 
 

Se om din faktura er berettiget til Straksindbetaling

Hvad er et digitalt bilag?

 

Et digitalt bilag er - som navnet antyder - en digital version af din faktura. Hvor du tidligere har kunnet opbevare dine bilag i fysisk format, skal du fremover opbevare specifikke bilag digitalt. Mere konkret, så skal du opbevare dem i et digitalt regnskabsprogram - og det er altså ikke nok, at du blot har dem liggende på din egen server, i en Dropbox, på Google Drive eller lignende.

 

Modtag fakturaer elektronisk via EAN med Smart Inbox

Hvorfor skal du digitalisere dine bilag?

 

Der er flere fordele forbundet med at digitalisere dine bilag. Et par væsentlige er, at du minimerer risikoen for at miste vigtige bilag og lave fejl, ligesom du letter den administrative arbejdsbyrde, hvilket sparer dig værdifuld tid. Fra et samfundsperspektiv er det en fordel, at risikoen for finansiel kriminalitet mindskes.

 

Modtag fakturaer elektronisk via EAN med Smart Inbox

Hvordan digitaliserer du dine bilag?

 

Når vi taler digitalisering af bilag i e-conomic, er det vigtigt, at du først og fremmest kender til Inboxen. Det er nemlig her dine bilag lander, når du har uploadet dem til e-conomic. Der findes flere forskellige måder at digitalisere dine fysiske bilag og få dem ind i din Inbox. I videoen kan du se, hvordan du gør.

 
 

Fire måder at digitalisere dine bilag på:

 
 

Scan med mobilapp

Brug drag-and-drop

Send via e-mail

Benyt e-fakturering

Læs mere

Læs mere

Læs mere

Læs mere

Fire måder at digitalisere dine bilag på

 

Mobilapp

Læs mere

 

Drag-and-drop

Læs mere

 

Via e-mail

Læs mere

 

E-faktura

Læs mere

 
 
 
 
 

Kom på kursus i digitale bilag

 

... og bliv guidet til, hvordan du digitaliserer bilag og arbejder med dem i e-conomic - fra start til slut. Vi tilbyder både fysiske og online kurser.

 
 

Fysiske kurser

Kurset “Bliv klar til digitale bilag” er for dig, der foretrækker fysisk undervisning. Du får bl.a. mulighed for at prøve kræfter med digital bilagshåndtering, mens vores produktspecialister står klar på sidelinjen til at hjælpe.

Læs mere og tilmeld dig

Gratis online kurser

Vil du hellere på online kursus i digitale bilag? Vi tilbyder gratis online kurser til dig, der vil godt i gang med at arbejde med digitale bilag, men ikke har behov for et længere kursus - eller blot foretrækker at lære om digitale bilag fra (hjemme)kontoret.

Læs mere og tilmeld dig

Minikursus i applikationen

Du kan også lære mere om digitale bilag ved at deltage i vores minikursus, som foregår inde i selve e-conomic og består af fire korte videoer. Her lærer du, hvor du opbevarer bilag i e-conomic, og hvordan du får dem derind. Deltag ved at klikke “ja tak”, når tilbuddet inden længe dukker op inde i programmet.

 

Hos os får du personlig rådgivning

 

Vi ved, at der er en del at holde styr på, når det kommer til digital bogføring og den nye bogføringslov. Derfor sidder vi klar til at svare på dine spørgsmål og hjælpe dig med at komme godt i gang på både telefon, chat og e-mail. Den personlige kontakt og dialog med vores kunder er nemlig noget af det, vi vægter allerhøjest i e-conomic.

 
 
  • Chat med os nu

    Få hurtigt svar på chatten
    man-ons 9-20, tors 9-22
    og fre 9-15.30

    Start chat
  • Ring til os

    Spørg os om alt
    mandag-torsdag kl. 9-15 
    og fredag kl. 9-14
     
    Ring på
    88 20 48 40
  • Skriv til os

    Vi sidder klar til at svare
    mandag-torsdag kl. 9-20
    fredag kl. 9-15
    søndag kl. 10-13
 

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Success Icon

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

Beklager, der er sket en fejl. Prøv venligst igen.

Woman using smartphone