Ny bogføringslov - fremtidens bogføring skal være digital
Ifølge den nye bogføringslov skal bogføringen fremover foregå digitalt. Det betyder, at hvis du i dag laver dit regnskab i Excel, eller på de stiplede linjer i din notesbog, så skal du - højst sandsynligt - inden for de næste år flytte dit regnskab til et digitalt regnskabsprogram. Det samme gælder, hvis du i dag bruger et digitalt bogføringssystem, der ikke lever op til kravene i loven.
Hvorfor digital bogføring?
Der er flere fordele ved at digitalisere bogføringen. Nogle eksempler er, at du:
minimerer risikoen for at miste vigtige bilag
hjælpes til ikke at begå fejl, når du bogfører
letter en stor del af den administrative arbejdsbyrde i din virksomhed
Fra et samfundsperspektiv er det selvfølgelig også en fordel, at indsatsen mod finansiel kriminalitet styrkes betydeligt, fordi myndighederne har lettere adgang til virksomhedernes regnskaber.
Lad bogføringsloven guide dig til fremtidens arbejdsgang
Med e-conomic bliver du klar til den nye bogføringslov og kravet om digital bogføring. Men vidste du, at når du digitaliserer dine bilag, får du samtidig mulighed for at automatisere en lang række af dine manuelle arbejdsopgaver?
Læs, hvordan du automatiserer dit regnskab
e-conomic lever op til alle kravene i bogføringsloven, og er på Erhvervsstyrelsens liste over godkendte bogføringssystemer.
Hvornår træder bogføringsloven i kraft?
Bogføringsloven trådte i kraft den 1. juli 2022, men kravene til digital bogføring udfolder sig over en flerårig periode fra juli 2024. Du kan se en tidslinje over de vigtigste datoer i forbindelse med bogføringsloven nedenfor, men vær opmærksom på, at datoerne løbende kan ændre sig. Vi sørger for at opdatere tidslinjen, når der kommer ændringer.
Her er de forventede datoer for, hvornår kravene i loven træder i kraft
I denne tidslinje har vi samlet de vigtigste datoer for de krav, der ikke allerede er trådt i kraft.
* Pligten til digital bogføring træder tidligst i kraft på det forventede tidspunkt - dog kendes de præcise datoer ikke. Dette indebærer bl.a. at du skal digitalisere bilag, der som minimum indeholder: Udstedelsesdato, beløb, produkt/ydelse, afsender og modtager (herunder navn, adresse og CVR - eller SE-nummer),
oplysning om momsbeløbets størrelse og betalingsoplysninger.
** Med en nettoomsætning på over 300.000 kr. i to efterfølgende år.
Kender du ikke din regnskabsklasse, kan du læse mere her:
Skal jeg skifte regnskabsprogram?
Få virksomheder er undtaget kravet om digital bogføring, og hvilke det drejer sig om, kan du se her.
Hvornår du helt præcis skal digitalisere dit regnskab afhænger af, hvilken regnskabsklasse du tilhører. Er du i tvivl om, hvilken regnskabsklasse du tilhører, og hvordan du skal forholde dig til bogføringsloven? Læs mere om, hvordan den nye bogføringslov kommer til at påvirke din virksomhed, her.
Hvis du i dag bruger et digitalt regnskabsprogram, så er du godt på vej. Det er dog ikke nok, at programmet er digitalt - det skal også leve op til en række krav i loven. Det behøver du dog ikke bekymre dig om, hvis dit bogføringssystem - ligesom e-conomic - er på Erhvervsstyrelsens liste over godkendte systemer. Hvis dit system derimod ikke er godkendt af Erhvervsstyrelsen, så er det dit eget ansvar at sikre, at det lever op til loven.
Er du en af dem, der er undtaget kravet om digital bogføring og bilagshåndtering, anbefaler vi alligevel, at du overvejer fordelene ved at automatisere store dele af dit regnskabsarbejde.
e-conomic er selvfølgelig godkendt af Erhvervsstyrelsen, og det betyder, at hvis du bruger e-conomic, så skal du ikke bekymre dig om, hvorvidt dit regnskabsprogram lever op til bogføringsloven.
Uanset hvilket regnskabsprogram du bruger i dag, så er det nemt og sikkert at skifte til e-conomic. Vi flytter dine mest grundlæggende regnskabsdata helt gratis - og hjælper dig selvfølgelig også hele vejen i mål.
Læs mere om, hvordan du skifter til e-conomic her
Bliv klogere på krav og regler i den nye bogføringslov
Vil du have en bedre forståelse for, hvordan den nye bogføringslov påvirker dig og din virksomhed? Også den del af loven, der ikke handler om digital bogføring? Læs med, når vi går i dybden med hvilke krav, der fremgår af loven - både eksisterende og nye.
Hvordan kan jeg få hjælp og vejledning?
Vi ved, at der er en del at holde styr på, når det kommer til den nye bogføringslov. Men én ting du ikke skal bekymre dig om, er dit regnskab. Som kunde i e-conomic holder vi dig opdateret på nye krav og regler og gør vores bedste, for at du kommer til at leve op til den nye bogføringslov. Hvis du har spørgsmål til din bogføring eller vil høre mere om, hvad vi kan tilbyde dig, så udfyld nedenstående kontaktformular og bliv ringet op hurtigst muligt. Vores eksperter sidder klar til at hjælpe dig godt på vej.